De raad wil dat zowel het geluid van vliegtuig als de luchtkwaliteit worden gemeten.
De raad wil dat zowel het geluid van vliegtuig als de luchtkwaliteit worden gemeten. René de Leeuw

Zorgen in gemeenteraad over effecten van Schiphol op gezondheid

30 september 2023 om 10:00 Natuur en milieu

AMSTELVEEN In de gemeenteraad leven veel zorgen over de effecten van Schiphol op gezondheid en welzijn, zo bleek woensdag in een raadsdebat. Zorgen zijn er vooral over ultrafijnstof. Diverse partijen willen dat dit gemeten wordt.

In een recent raadsgesprek gaf de GGD aan dat Schiphol niet de grootste bron van luchtverontreiniging is in Amstelveen, maar veeleer het verkeer en houtstook. VVD-raadslid Menno van Leeuwen merkte op: “Als wij als raad echt impact willen maken voor de inwoners van Amstelveen, dan moeten wij ons vooral richten op elektrische auto’s en de aanpak van houtstook.”

UITSTOOT ULTRAFIJNSTOF

Kitty Huisman (BBA) maakte zich echter wél zorgen. Zij was blij dat de raad recent besloten heeft vlieglawaai te gaan meten. “Maar wat we niet weten is de uitstoot van ultrafijnstof door vliegtuigen en daar maken wij ons grote zorgen over,” zei ze. “Studies duiden op kans op vroeggeboorte en hart en vaatklachten. Kinderen krijgen na korte blootstelling aan ultrafijnstof klachten als kortademigheid.” 

Ze vroeg zich af of luchtmetingen te combineren zijn met de geluidsmetingen. “Meting van de luchtkwaliteit is in Amstelveen in 2022 gestopt. Juist meten is belangrijk. Laten we niet over tien jaar moeten toegeven dat we er veel eerder wat aan hadden moeten doen.”

KRIMP SCHIPHOL

Nu de groei op Schiphol plaatsmaakt voor krimp, wil Dianne Hoefakker (ChristenUnie) het zogeheten ‘Position Paper’ waarin het collegestandpunt over Schiphol verwoord is, aanpassen. “Want krimp naar bijvoorbeeld 300.000 vluchten levert veel op: meer gezondheid, meer levensgeluk, minder klimaat- en milieuschade, meer ruimte voor woningbouw en meer werknemers voor onze krappe arbeidsmarkt. Echo dus in het Position Paper niet de Schipholpropaganda na. Krimp is de enige oplossing.”

GEEN GREINTJE VERTROUWEN

Sandra van Engelen (CDA) zei er geen greintje vertrouwen in te hebben dat de raad ‘eerlijke cijfers’ heeft gekregen over Schiphol. Ze verwees naar Tata Steel, waar klachten vele jaren lang gebagatelliseerd zijn. “Daar blijkt nu heel veel schade,” zei ze. “Wij zijn bang voor een zelfde effect bij Schiphol.”

BALANS 

Volgens Nachson Rodrigues Pereira (Goed voor Amstelveen) is de balans tussen economie en welzijn/gezondheid zoek. Maar volgens wethouder Adam Elzakalai is er momenteel juist wél balans in de discussie. “Tien jaar geleden sloeg de balans volledig door naar economie, vestigingsklimaat en groei. Nu wordt veel meer gekeken naar de lasten die Schiphol met zich meebrengt.” 

Elzakalai erkende dat metingen van de luchtkwaliteit recent na drie jaar zijn gestopt. “We hadden een contract voor drie jaar en dat is nu voorbij,” zei hij. Hij zegde toe de gemeenteraad een overzicht te sturen van de diverse mogelijkheden om te meten en wat die kosten, zodat de raad kan kiezen. “Daar komen we wel uit.”

Wat betreft Dianne Hoefakker moet dan ook ultrafijnstof worden meegenomen: “Gewoon fijnstof lijkt mee te vallen, maar ik zou graag ook het ultrafijnstof meten, al is het maar voor beperkte tijd.” Kitty Huisman viel haar bij: “Juist bij de verbranding van kerosine komt veel ultrafijnstof vrij.”

Volgens Elzakalai is het Position Paper nog ‘voldoende steekhoudend’ voor de komende jaren. Veel raadsleden willen toch aanpassing.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie