Meer dan 500.000 vluchten op Schiphol is wat Amstelveen betreft voorlopig niet aan de orde.
Meer dan 500.000 vluchten op Schiphol is wat Amstelveen betreft voorlopig niet aan de orde. René de Leeuw

Twijfels in raad Amstelveen over inzet op vliegveld in zee

22 mei 2019 om 16:00 lokaal

AMSTELVEEN Diverse raadsfracties hebben twijfels of Amstelveen zich sterk moet maken voor een luchthaven in zee. Dat bleek dinsdag 21 mei in een raadscommissie bij een bespreking van het 'position paper' van het college over hoe verder met Schiphol.

"Wij vinden dat een luchthaven in zee niet zo prominent in het position paper moet," aldus Pieter Monkelbaan (BBA). "Het is nog lang niet zeker of dit een goede oplossing is." Pier Rienks (CDA), hoewel op zich niet tegen, noemde het zelfs een 'fata morgana'. "Dit is een oplossing die wel heel ver in de toekomst ligt. Er kunnen ook nu al belangrijke besluiten worden genomen over minder overlast, luchtkwaliteit en veiligheid." Volgens Nazir Husseini (SP) is een luchthaven in zee het verschuiven van het probleem: "We kunnen beter inzetten op minder transitverkeer en in plaats van te concurreren het luchtverkeer beter over Europa verdelen."

Michel Becker (AVA) daarentegen staat volledig achter een luchthaven in zee, mits economisch verantwoord. Hij ziet Amstelveen zelfs als mogelijk aandeelhouder ervan. Volgens Paul Feenstra (VVD) gaat Amstelveen er weliswaar niet over, "maar het position paper getuigt wel van politieke moed."

GASKRAAN Wethouder Herbert Raat verwees naar het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen: "Wie had dat vijf, zes jaar geleden kunnen denken? De overheid zei toen tegen Groningers: ga maar klagen bij de NAM." Zo hoopt hij dat ook het denken over een luchthaven in zee verandert. "Overal in de wereld kan het. Nederlandse bedrijven leggen ze overal aan. Behalve in Nederland. Het VNO pleit er nu ook voor. Als wij zeggen: het kan niet, dan gebeurt het ook niet."

Het college wil zich ook sterk maken voor minder nachtvluchten. Het CDA vreest wel dat dit kan leiden tot veel meer extra vluchten overdag en wil vasthouden aan het maximum van 500.000 vluchten per jaar. Raat wilde zich daar niet aan binden. "Wij volgen het standpunt van de andere gemeenten. Als het echt beter gaat met het nakomen van afspraken en de hinder werkelijk vermindert, dan willen wij best kijken naar hoe verder. Voorlopig is daar echter geen reden voor."

AAN TAFEL Edwin van der Waal (D66) verbaast het dat 97 bewonersgroepen uit de regio vertegenwoordigd zijn in overleg over Schiphol, maar niet één uit Amstelveen. Sowieso heeft hij de indruk dat de stem van Amstelveen te weinig te horen is. Ook Raat wil meer aan tafel. "Recent was er weer overleg van grote gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam. Wij zaten er niet bij. We werken samen in de Amstelland-regio, maar in deze discussie hebben wij andere bondgenoten nodig, zoals de provincie en Amsterdam. En mensen met invloed. Anders kom je niet aan tafel. Daar zijn we mee bezig. En dat Amstelveense wijkplatforms niet in het overleg zitten, misschien moeten we daar een slinger aan geven."

Diverse partijen willen de trein nadrukkelijker in het position paper vermeld hebben. GroenLinks komt hierover met een amendement. Op verzet van Raat zal dat niet stuiten: "Ik ben zelf enkele dagen geleden naar Brussel geweest, met de trein. Dat is beter dan met vliegtuig of auto. Ik beveel het iedereen aan."

René de Leeuw

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie