Afbeelding
Pixabay

Veel bekritiseerde WMO-vervoerder stopt er eind deze maand mee

12 oktober 2022 om 14:14 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Vervoerder MRC Nederland heeft de gemeente op 5 oktober gemeld met ingang van 1 november te stoppen met het WMO-vervoer in Amstelveen. Het college van B en W was hierdoor onaangenaam verrast, zeker vanwege de korte termijn waarop het bedrijf stopt met de dienstverlening. WMO-vervoer is voor inwoners die hun eigen vervoer niet meer zelfstandig of met hulp van familie of vrienden kunnen organiseren. Daar is bijvoorbeeld sprake van als iemand vanwege een handicap, beperking of psychische aandoening niet meer kan reizen met het openbaar vervoer.

Het college is direct een onderzoek gestart naar mogelijkheden om het WMO-vervoer voort te zetten. De gemeente is daarvoor in gesprek met de het bedrijf dat als tweede uit de bus kwam bij de aanbesteding van het vervoer. Het college verwacht dat het WMO-vervoer op basis van die aanbesteding bij het bedrijf kan neerleggen. Deze vervoerder heeft ook aangegeven de intentie te hebben om het huidige personeel over te nemen. Dat is volgens het college noodzakelijk om het vervoer direct voort te kunnen zetten. De vaste gebruikers van het WMO-vervoer worden geïnformeerd over de ontstane situatie.

HOGERE KOSTEN De verwachting is dat het nieuwe contract meer gaat kosten dan het oude. Deze prijsstijging is het gevolg van de inflatie, hogere kosten voor brandstof en personeel en extra investeringen in duurzaam vervoer. De gemeente kan deze extra kosten dit jaar nog dekken uit het budget voor het WMO-vervoer. Het college gaat ook onderzoeken of de huidige vervoerder aansprakelijk gesteld kan worden voor de extra kosten.

LAAG STIPTHEIDSPERCENTAGE De huidige WMO-vervoerder werd 1 januari middels een openbare Europese aanbesteding gecontracteerd. Als snel kwamen diverse klachten van inwoners binnen over de kwaliteit van de dienstverlening en het lage stiptheidspercentage. Volgens de vervoerder kwam dat door gebrek aan personeel. Het gemeentebestuur vroeg aan MRC Nederland om een verbeterplan. Omdat de verbetering niet voldoende waren uitgevoerd, maakte de gemeente in juli bekend een boete op te hebben gelegd. Ook stelde ze opnieuw een deadline om de dienstverlening te verbeteren. 

Enkele weken later gaf het college aan geen nieuwe boete op te leggen omdat het voldoende verbetering zag bij de WMO-vervoeder. Het aantal klachten was afgenomen en het stiptheidspercentage gestegen. Volgens B en W was duidelijk dat de vervoerder bleef werken aan het op orde krijgen van de dienstverlening. Het vervoersbedrijf heeft nu echter besloten om 10 maanden na de start te stoppen met het WMO-vervoer in Amstelveen.  

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie