Wethouder Marijn van Ballegooijen (Zorg): 'Goed Wmo-vervoer is ontzettend belangrijk omdat mensen die minder mobiel zijn daarmee gelijkwaardig mee kunnen doen aan de samenleving."
Wethouder Marijn van Ballegooijen (Zorg): 'Goed Wmo-vervoer is ontzettend belangrijk omdat mensen die minder mobiel zijn daarmee gelijkwaardig mee kunnen doen aan de samenleving." Gemeente Amstelveen

Amstelveen eist verbetering van Wmo-vervoer

15 april 2022 om 11:25 Zorg

AMSTELVEEN De gemeente Amstelveen is niet tevreden met het Wmo-vervoer en heeft de vervoerder een ultimatum gesteld om binnen 14 dagen met een verbeterplan te komen. Bovendien moet het bedrijf inwoners bij vertraging alternatief vervoer aanbieden. De laatste maanden werden inwoners volgens de gemeente te vaak te laat opgehaald en was ook de communicatie van de klantenservice van de vervoerder naar de inwoners onvoldoende. Als het bedrijf de situatie niet verbetert kunnen er boetes volgen. 

De gemeente is al langer in gesprek met het vervoersbedrijf over op tijd komen. Het vervoersbedrijf heeft daarom al extra personeel ingezet. Alleen heeft volgens de gemeente nog onvoldoende verbetering opgeleverd, vandaar dat zij nu heeft besloten om in te grijpen.

VEEL KLACHTEN Het Wmo-vervoer is bestemd voor inwoners die niet mobiel zijn en die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen. Zij worden op afspraak gehaald en gebracht met een taxibus. De gemeente heeft hiervoor een contract met een vervoersbedrijf. De laatste maanden krijgt de gemeente veel klachten over dat Wmo-vervoer. Het overgrote deel van de klachten gaat over het niet of te laat ophalen van inwoners. De vertraging leidt in bepaalde gevallen tot overschrijding van de wachttijden met 1 uur of langer. 

Bij 12 procent van de ritten in januari was de vervoerder te laat en bij 5 procent van de ritten was die te vroeg aanwezig. Ook dat is niet wenselijk, omdat mensen dan eerder van hun bestemming worden opgehaald dan gewenst. Daarnaast worden de inwoners volgens de gemeente ook niet op voldoende wijze geïnformeerd wanneer er sprake is van een vertraging. 

ALTERNATIEF VERVOER Het vervoersbedrijf is verplicht om bij een vertraging langer dan 45 minuten alternatief vervoer aan te bieden, zoals een taxi op kosten van het vervoersbedrijf. De gemeente stelt helaas te hebben moeten constateren dat hier niet altijd sprake van is. Ook ontvangt de gemeente klachten over de klantenservice van het vervoersbedrijf. Deze is niet altijd goed bereikbaar.

 “Sommige inwoners zijn afhankelijk van het vervoersbedrijf voor hun dagelijks leven. Je moet daarop kunnen rekenen. Verhalen van bijvoorbeeld inwoners met dementie die een uur moeten wachten zijn schrijnend. Dat moet beter. Goed Wmo-vervoer is ontzettend belangrijk omdat mensen die minder mobiel zijn daarmee gelijkwaardig mee kunnen doen aan de samenleving.” aldus wethouder Marijn van Ballegooijen (Zorg).

MEER CHAUFFEURS De gemeente wil dat het vervoerbedrijf meer chauffeurs inzet en inwoners tijdig informeert wanneer de vervoerder weet dat hij te laat zal komen. Daarbij moet bij vertraging ook actief aangegeven worden dat er als alternatief een taxi kan worden ingezet en dat de kosten hiervan bij de vervoerder in rekening gebracht kan worden. Daarnaast moet de klantenservice volgens de gemeente beter bereikbaar worden. De gemeente laat weten wel tevreden te zijn over de chauffeurs zelf. ‘Zij werken door het personeelstekort extra hard en dat wordt gewaardeerd.’

De gemeente adviseert inwoners de klachten over het Wmo-vervoer bij de vervoerder te blijven melden. Wanneer de klacht niet naar tevredenheid wordt uitgevoerd kan de klacht bij de gemeente worden ingediend. Dat kan via een formulier op de website van de gemeente of een mailtje naar klacht@amstelveen.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie