Simon Lutz, burgerraadslid van GroenLinks, op de Van der Hooplaan waar afgelopen zomer een ernstig ongeval plaatsvond.
Simon Lutz, burgerraadslid van GroenLinks, op de Van der Hooplaan waar afgelopen zomer een ernstig ongeval plaatsvond. GroenLinks Amstelveen

GroenLinks pleit voor verbetering veiligheid fietsers in Amstelveen

8 mei 2023 om 11:50 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN GroenLinks Amstelveen roept het college van B en W op om werk te maken van de bescherming van fietsers. Dit naar aanleiding van recente ongevallen. Eind april gebeurde voor de derde keer in een half jaar een ernstig fietsongeluk in Amstelveen, deze keer op de Noorddammerlaan in Bovenkerk. GroenLinks pleit onder meer voor een veiligheidscampagne die zich richt op de automobilist met als boodschap: rij voorzichtig en hou rekening met de fietser. “Als dat niet helpt, dan moeten wij als gemeenteraad kiezen voor aanvullende maatregelen.”

Simon Lutz van GroenLinks wijst erop dat de gemeenteraad  al in eerdere verkeersvisies uitgesproken heeft dat de fietser een belangrijkere plek op de weg moet krijgen. “Dat betekent dat je de automobilist moet aanspreken. Want bij een aanrijding tussen een auto en een fiets is de kans groot dat de  fietser eindigt in het ziekenhuis.”

30 KILOMETER PER UUR

Naast een veiligheidscampagne denkt GroenLinks ook aan invoering van een maximumsnelheid van 30 km per uur op wegen zonder vrijliggend fietspad. Een andere maatregel kan aanpassing van de voorrangssituatie zijn, zodat fietsers en voetgangers op bepaalde kruisingen voorrang krijgen en niet de auto, zoals op de Noorddammerlaan.

‘AUTOMOBILIST MOET ZICH AANPASSEN’

“De norm moet worden dat de automobilist zich aanpast en met strengere regels gedwongen wordt om voorzichtiger te zijn,” aldus Lutz. GroenLinks wil breken met het beleid van de gemeente om de fietsveiligheid te verhogen door de fietsers af te remmen en te hinderen. “Het is veel effectiever om de aanrijsnelheid van auto’s bij een rotonde aan te passen, of om auto’s met een stopbord te laten stoppen voor een fietspad.”

KLIMAATDOELSTELLINGEN

Simon Lutz wijst erop dat fietsen de meest CO2-neutrale manier is om je voort te bewegen. “En het is gezond.” Daarom is het volgens hem nodig om te zorgen dat er veilig gefietst kan worden in Amstelveen. “Als wij onze klimaat- en milieudoelstellingen willen halen, dan moeten we ervoor zorgen dat meer mensen zich veilig voelen om hun boodschappen te doen met de fiets in plaats van met de auto, om hun kinderen op de fiets naar school te brengen, en niet in de auto en om te recreëren met een fietstochtje, en niet met een autorit.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie