Baanonderhoud op Schiphol.
Baanonderhoud op Schiphol. René de Leeuw

Kans op extra overlast in Amstelveen door groot onderhoud Zwanenburgbaan

20 december 2022 om 17:26 Overig

AMSTELVEEN Luchthaven Schiphol begint op maandag 2 januari met groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Hierdoor is de start- en landingsbaan tot en met medio april niet beschikbaar voor vliegverkeer. De vliegtuigen die normaal starten of landen vanaf of op de Zwanenburgbaan kunnen in bepaalde gevallen in deze periode meer gebruik maken van de Buitenveldertbaan. Ook kan de Schiphol-Oostbaan worden gebruikt als landingsbaan en verplaatst een klein deel van de vluchten naar de Kaagbaan. De wijziging van het baangebruik kan in bepaalde omstandigheden voor extra overlast in Amstelveen zorgen.

Gedurende piekmomenten (met veel vliegverkeer) kan de Buitenveldertbaan bij zuidenwind mogelijk vaker in gebruik genomen worden als tweede landingsbaan en bij noordenwind als (tweede) startbaan. Het groot onderhoud heeft geen gevolgen voor nachtelijk vliegverkeer.

NACHT In de nacht is normaal gesproken de Zwanenburgbaan af en toe in gebruik in zuidelijke richting wanneer de Kaagbaan niet beschikbaar is door bijvoorbeeld kort baanonderhoud of wind- en weersomstandigheden. In de onderhoudsperiode van de Zwanenburgbaan, kan het voorkomen dat ook de Kaagbaan ’s nachts niet beschikbaar is. Dit is bijvoorbeeld wanneer het heel hard waait vanuit het zuidoosten. De wind staat dan dwars op de Kaagbaan, waardoor het niet veilig is om vanaf deze baan vliegtuigen te laten starten. In dat geval is de Aalsmeerbaan het alternatief. Het uitgangspunt van Schiphol is dat de Aalsmeerbaan zo min mogelijk wordt ingezet in de nacht, alleen als dit echt niet anders kan. Hiervoor stelt Schiphol zo nodig zelfs het kort onderhoud aan de Kaagbaan uit naar een ander moment binnen dezelfde week.

VERNIEUWEN De Zwanenburgbaan is in de jaren zestig van de vorige eeuw aangelegd. Tijdens dit groot onderhoud gaat Schiphol het asfalt van de start- en landingsbaan volledig vernieuwen. Ook worden alle halogeen grondlichten inclusief alle elektrische kabels vervangen door een duurzamere en betrouwbaardere led-verlichtingsinstallatie. Dit gaat over bijna 6.400 lampen en 450 kilometer aan kabels. Daarnaast voert Schiphol een volledige renovatie van het baanstation en van het hemelwaterafvoersysteem in het gebied rond de baan. Dagelijks zullen er zo’n 166 mensen werken aan de Zwanenburgbaan.

LANDINGSSYSTEEM Tijdens en na het groot onderhoud vervangt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) het Instrument Landingssysteem (ILS) van de Zwanenburgbaan. Een ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan. Een aantal werkzaamheden aan het ILS kan pas worden uitgevoerd nadat het groot onderhoud is afgerond. In de periode van zes weken na afloop van het groot onderhoud (naar verwachting tot eind juni) kan hierdoor de Zwanenburgbaan bij slecht zicht niet worden gebruikt voor landingen vanuit zuidelijke richtingen. De Buitenveldertban is dan één van de alternatieven.

Voor meer informatie over het vliegverkeer tijdens het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan of tijdens andere onderhoud aan andere banen: bezoekbas.nl. Op de pagina Woon-ik-onder-een-vliegroute? is te zien langs welke routes vliegtuigen te verwachten zijn.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie