Busstation Amstelveen ligt aan de westkant van het Stadshart, terwijl de eindhalte van tramlijn 5 zich aan de oostkant bevindt.
Busstation Amstelveen ligt aan de westkant van het Stadshart, terwijl de eindhalte van tramlijn 5 zich aan de oostkant bevindt. Gemeente Amstelveen

Samenbrengen tramhalte Stadshart en busstation op één ov-knooppunt geen optie

15 september 2021 om 11:35 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Het college van B en W ziet vooral veel nadelen in het idee om het busstation en de tramhalte in het Stadshart op één punt samen te brengen. Het huidige busstation ligt aan de westkant van het Stadshart, terwijl de eindhalte van tramlijn 5 zich aan de oostkant bevindt. Hoewel het volgens het college een logische en voor de hand liggende gedachte lijkt om één ov-knooppunt te hebben waar tram en bus samenkomen, leidt dit in Amstelveen niet tot een optimale situatie.

Hete college heeft een uitgebreide afweging over deze optie gemaakt naar aanleiding van vragen die Cheimaa Aouni (Groenlinks) had gesteld in een raadscommissievergadering. Die vragen gingen gingen over de mogelijkheid om het busstation in het Stadshart te verplaatsen, zodat een ov-knooppunt kan worden gerealiseerd samen met de tram.

DIVERSE NADELEN  Het college geeft in de beantwoording aan dat deze optie in het verleden in het kader van de planvorming voor de A9 en Amstelveenlijn ook al eerder is onderzocht. Toen is al gebleken dat daar diverse nadelen aan kleven. Zo brengt het  samenbrengen van de twee noord-zuidverbindingen voor het ov het risico met zich mee dat aan de noordzijde van de A9 fors geschrapt gaat worden in het buslijnennet omdat de de tramverbinding (ijn 5 en 25) zou volstaan voor noord-zuidverkeer. De buslijnen die van groot belang zijn voor het westelijk deel van Amstelveen-noord, zullen daardoor zwaar onder druk komen te staan, zo vreest het college.

LANGERE REISTIJD Een ander nadeel is dat er voor een fors aantal reizigers een langere reistijd zal ontstaan wanneer in het centrum van Amstelveen wanneer bussen via een busstation bij de tramhalte geleid moeten worden. Als er voor gekozen zou worden om tramlijn 5 naar het huidige busstation door te trekken, dan zijn daar hoge investeringskosten mee gemoeid. Bovendien brengt dat een extra belasting van de Meander en voor aanwonenden met zich mee. Een een route via het Stadshart is niet haalbaar om technische redenen.

GEEN KLACHTEN Het college wijst er ook op dat er over de huidige situatie geen klachten zijn en dat er op vier punten in Amstelveen reeds goede overstapmogelijkheden bestaan tussen hoogfrequente bussen en de tramverbinding. Tussen de tramverbinding en het busstation rijdt ook hoogfrequent busvervoer (R Net buslijnen 300 en 356 en 3 ontsluitende buslijnen). ‘Twee hoogwaardige ov-assen in noord-zuidrichting is feitelijk een situatie die we mogen koesteren,’ aldus B en W.

Het eindpunt van tramlijn 5 op het Handelsplein.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie