Het eindpunt van tramlijn 5 op het Handelsplein. Het busstation bevindt zich hier een flink eind vandaan.
Het eindpunt van tramlijn 5 op het Handelsplein. Het busstation bevindt zich hier een flink eind vandaan. René de Leeuw

GroenLinks wil onderzoek: ‘Koppel busstation en tramlijn’

3 juni 2021 om 17:15 Politiek

AMSTELVEEN Busstation en tramlijn zouden gekoppeld moeten worden, zodat je op één centraal vervoersknooppunt kunt overstappen van bus op tram of omgekeerd. Nu moet je vanaf het eindpunt van lijn 5 lopend het hele winkelgebied doorkruisen om het busstation te bereiken. “Een situatie waar niemand blij mee is,” aldus GroenLinks-raadslid Cheimaa Aouni woensdagavond in de raad.

Aouni vindt dat de plannen voor het centrum in combinatie met de verbreding van de A9 perfect zijn afgestemd op de auto, maar onvoldoende voor fietsers en ov-reizigers. “Laten we het openbaar vervoer centraal stellen,” stelde zij voor en ze diende een motie in om te onderzoeken of busstation en Amstelveenlijn op de een of andere manier aan elkaar te knopen zijn, bijvoorbeeld door verplaatsing van het busstation en/of doortrekking van de tramlijn door het centrum.

De hele raad vond dit op zich een goed idee, maar menigeen twijfelde aan de haalbaarheid. Arnout van den Bosch (PvdA) zei: “Eén ov-knooppunt is een logische gedachte, maar hoe dan? Waar en hoe?” Bert de Pijper (ChristenUnie) wees erop dat er eerder dergelijke onderzoeken zijn geweest waaruit bleek dat het idee niet uitvoerbaar is. Michel Becker (AVA) vond het toch op z’n minst de moeite waard te onderzoeken wat het zou kosten.

DISCUTABEL Wethouder Rob Ellermeijer sprak van ‘een interessant idee’ maar noemde het met verwijzing naar eerder onderzoek ‘niet realistisch’ en ‘niet uitvoerbaar’. “Het vergt een enorme investering en de vervoerswaarde voor lijn 5 is discutabel,” zei hij. Ellermeijer wees er verder op dat overstappen van bus op tram momenteel best heel goed gaat: “Met de hoogfrequente buslijnen 300 en 356 samen kun je iedere drie minuten naar de Oranjebaan of de Ouderkerkerlaan en daar overstappen op de tram.”

Aouni wees erop dat er nu door de verbouwing van de A9 een totaal andere context is dan ten tijde van de vroegere onderzoeken. Zij trok de motie in om er binnenkort nog eens uitgebreider met de raad over te praten.

ASFALT Een andere motie waarover wel gestemd werd, kwam van de PvdA. Raadslid Arnout van den Bosch vond dat er op de overkapping van de A9 bij het Stadshart wel erg veel asfalt is gepland. “Deze plek moet het visitekaartje worden van Amstelveen. Kan er niet wat minder asfalt komen en wat meer groen?” vroeg hij zich af. Volgens wethouder Ellermeijer is door de afspraken met Rijkswaterstaat de speelruimte beperkt, maar hij ziet toch wel mogelijkheden voor meer groen. De motie werd met 36 stemmen voor en de stem van de ChristenUnie tegen aangenomen.

VVD-raadslid Paul Feenstra kreeg unanieme steun voor zijn motie om heldere afspraken te maken voor de komende bebouwing aan de noord- en zuidkant van de Traverse, de overkapping van de A9. Dit om te voorkomen dat projectontwikkelaars met grootschalige plannen komen die hier totaal niet passen en weerstand oproepen bij omwonenden. “Projectontwikkelaars zien altijd kansen en vooral euro’s,” aldus Feenstra.

Wethouder Herbert Raat was het met hem eens: “Je geeft ontwikkelaars een vinger, maar ze nemen je hele hand.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie