Het Amstel Aquaduct in de N201 tussen Amstelveen en De Ronde Venen.
Het Amstel Aquaduct in de N201 tussen Amstelveen en De Ronde Venen. Provincie Noord-Holland

Tunneloperators houden ook in Amstelaquaduct toezicht op veiligheid

Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Tunneloperators kwamen deze week in het nieuws, omdat de Ketheltunnel bij Rotterdam maandag enkele uren afgesloten moest worden voor het verkeer nadat twee toezichthoudende operators zich ziek hadden gemeld. Dit leidde tot lange files. Voor de provincie is dat aanleiding om toe te lichten wat tunneloperators eigenlijk doen. Ook in het Amstelaquaduct en de Waterwolftunnel in de N201 houden zij 24 uur per dag toezicht op de veiligheid.

Het Amstelaquaduct en de Watertwolftunnel zijn twee van de drie tunnels waar de provincie Noord-Holland de eigenaar van is. De derde is de Abdijtunnel voor bussen tussen Hoofddorp en Schiphol. De provincie is verantwoordelijk voor de veiligheid, goede bereikbaarheid, doorstroming en het onderhoud van de tunnels. Dit werk is uitbesteed aan ingenieursbureau Arcadis.

[CAMERABEELDEN] Volgens de wet moet de hele dag iemand toezien op een tunnel. De mensen die dit doen, zijn de tunneloperators. Zij kijken de hele dag, 24 uur per dag 7 dagen in de week, live mee op beeldschermen die de beelden van de camera’s in de tunnel tonen. De operators die de 3 provinciale tunnels in de gaten houden, doen dat vanuit de provinciale verkeerscentrale in Hoofddorp.

[INSTALLATIES] “Dagelijks zitten er drie mensen: één operator kijkt actief naar de Waterwolftunnel, één operator kijkt naar de Abdijtunnel en het Amstelaquaduct en er is één verkeersleider aan het werk. Naast het toezicht, houdt de operator ook in de gaten of alle systemen in de tunnel goed werken. Denk aan de ventilatoren, de brandblusinstallaties en het noodstroomaggregaat. Als er installaties niet werken, krijgen zij een melding te zien op hun computer,” legt Daniël van Baalen, operationeel tunnelbeheerder bij Arcadis, uit in een artikel op de site van de provincie. 

[AFGEVALLEN LADING] Als er iets gebeurt in de tunnel is de tunneloperator verantwoordelijk voor de bediening van de tunnel. De operator kan bijvoorbeeld een rijbaan sluiten bij een afgevallen lading. De verkeersleider is verantwoordelijk voor goede doorstroming op de weg en eventuele omleidingsroutes. Van Baalen: “Grote ongelukken komen niet vaak voor, maar er gebeurt natuurlijk wel eens wat. Het is meestal pech, een afgevallen lading of langzaam rijdend verkeer.”

[INCIDENTENAFHANDELING] Welke veiligheidsmaatregelen moeten worden genomen, hangt af van de situatie en de locatie in de tunnel. “Wat een tunneloperator moet doen in bepaalde situaties is uitgeschreven in een instructiekaart incidentafhandeling,” vertelt Van Baalen. “Een rijstrook wordt bijvoorbeeld gesloten als er iets op de weg ligt, zoals een afgevallen lading. We sluiten een buis van de tunnel als er een aanrijding is geweest, iemand pech heeft of als iemand onwel is geworden en aan de kant staat. De hele tunnel, beide buizen, gaan pas dicht als er brand is of een ernstige aanrijding waarbij iemand bekneld is geraakt. Dan worden alle veiligheidsmaatregelen direct in gang gezet en nemen we contact op met de noodhulpdiensten.”

advertentie