Amstelveners kiezen steeds vaker een elektrische auto.
Amstelveners kiezen steeds vaker een elektrische auto. Pixabay

Hoge tarieven doen noodzaak inzien van energiebesparing

Duurzaamheid

AMSTELVEEN Door de hoge energieprijzen voelen Amstelveners meer de noodzaak van energiebesparing en -transitie. Dat blijkt uit de bezoekersaantallen van de website van het Regionaal Energieloket Amstelveen. In 2021 waren er ruim 25.000 unieke bezoekers, wat overeenkomt met 60 procent van de woningen. 

Dit bleek woensdag uit een presentatie tijdens een raadsgesprek over de energietransitie. In de eerste jaren van het loket, vanaf 2017, waren er nog maar handjesvol bezoekers, maar in 2020 en 2021 liep de curve steil op. Intussen verdubbelden de telefonische contacten in 2021 ten opzichte van 2020 naar bijna duizend. 217 inwoners hebben een afspraak gemaakt met een energiecoach voor een adviesgesprek over maatregelen aan hun woning.

WARMTENET Uit andere presentaties bleek dat er nog veel moet gebeuren in Amstelveen. Al wel is een deel van de woningen in noordoost Amstelveen aangesloten op het warmtenet van de energiecentrale in Diemen. In Westwijk staan alleen woningen met A-, B- en C-labels en in de nieuwste delen van die wijk wordt bovendien warmte/koudeopslag in de bodem toegepast. Echter, in de noordwestelijke, oudste wijken komen de meeste huizen niet verder dan label E, F of G. Dat zijn er ruim 13.000. Een eerste verbetering kan bereikt worden in het kader van de komende Nationale Isolatie Aanpak. Verder wordt voor grote delen van Amstelveen nog gezocht naar de beste energiebron. Soms lijkt uitbreiding van het warmtenet voor de hand te liggen. “Maar dat is duurder dan eerst gedacht,” aldus Rogier van der Laan, procesmanager Energietransitie bij de gemeente. “Er moeten veel leidingen worden gelegd in een bodem waarin al veel leidingen aanwezig zijn.”

Netbeheerder Liander gaat het elektriciteitsnet aanpassen voor een toekomst van elektrisch rijden en wamtepompen. Het grote onderstation Bolwerk, nabij het KLM-kantoor, wordt verzwaard en in Amstelveen-Zuid komt een extra onderstation omdat hier veel nieuwe woningen bij komen. “De verzwaring van onderstation Bolwerk is twee jaar vervroegd,” aldus Bert Ross, gebiedsmanager van Liander. “Dat komt omdat we zien dat Amstelveners, sneller dan gemiddeld in Nederland, kiezen voor elektrische auto’s.” Op straat en buurtniveau zijn veel meer zogeheten ‘middenspanningsruimten’ nodig, transformatorhuisjes. Intussen kampt Liander met tekorten van personeel en materialen. Ross: “Liander heeft zelf 300 vacatures, de aannemers waar we mee werken nog eens 3000.”

BEDRIJVEN Ook bedrijven moeten bijdragen aan de transitie. “Die zijn al verplicht te investeren in duurzaamheid als de kosten binnen vijf jaar zijn terug te verdienen,” aldus Co de Smalen van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, die toeziet dat dit bij bedrijven ook echt gebeurt. “Momenteel vraagt van ons veel aandacht dat kantoren vanaf 100 vierkante meter per 1 januari 2023 minimaal energielabel C moeten hebben. Daarvan telt Amstelveen er 140, waarvan er nu 68 voldoen. Andere voldoen niet of hebben dit niet gemeld.” De glastuinbouw heeft eveneens de aandacht van de Omgevingsdienst. Zo blijken stookinstallaties daar niet zelden al meer dan dertig jaar oud. Tijd dus voor vervanging.

advertentie
advertentie