Foto ter illustratie.
Foto ter illustratie. Pixabay

B en W Amstelveen: ‘Aanpakken van ‘laadpaalklevers’ niet eenvoudig’

10 november 2022 om 08:00 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Het is volgens het college van B en W om diverse redenen niet eenvoudig om zogenaamde ‘laadpaalklevers’ aan te pakken. VVD Amstelveen had het college om maatregelen gevraagd om het langdurig onnodig bezet houden van laadpalen tegen te gaan. Volgens het college is dat echter complex, onder meer omdat er nog geen algemene aanvaarde methode is om vast te stellen dat het voertuig niet meer laadt en de oplaadplaats vrij zou moeten maken. Ook is het moeilijk is om een maximale laadtijd in te stellen.

Door het toenemende aantal elektrische auto’s in Amstelveen zijn de publieke laadpalen steeds vaker bezet. ‘Laadpaalklevers’ zorgen daarbij voor extra ergernis. De VVD-fractie in de gemeenteraad vroeg het college om dit probleem aan te pakken, omdat zij steeds meer meldingen kreeg over mensen die soms dagen achter elkaar met een opgeladen auto een laadpaal bezet houden. VVD-raadslid Menno van Leeuwen kaartte de kwestie via schriftelijke vragen aan bij B en W.

HANDHAVING Het college laat in een reactie weten dat in de regels voor de oplaadinfrastructuur in Amstelveen weliswaar is opgenomen dat de afdeling Handhaving toeziet op het juiste gebruik van de hiervoor aangewezen parkeerplaatsen. Ook kan het onrechtmatig gebruik van een parkeerplaats voor het opladen kan worden bestraft. Maar handhaving hierop lastig om dat nog geen geaccepteerde methode is om vast te stellen dat de batterij van een voertuig niet meer oplaadt en de eigenaar de laadplaats vrij zou moeten maken.

VERSCHIL IN LAADTIJD Ook het instellen van een maximale tijdsduur voor het laden van een auto is volgens B en W complex. ‘In de eerste plaats is er verschil tussen laadpalen. Oudere modellen zullen er langer over doen om te laden, dan de nieuwere laadpalen. Dit zelfde geldt ook voor de auto’s. Sommige auto’s zullen binnen een aantal uur geladen zijn, andere doen daar langer over. Hierdoor is een maximale laadtijd niet vast te stellen,” stelt het college.

Het college ziet wel heil in de aanpak van een aantal marktpartijen die de meter door laten lopen, op het moment dat een auto al volledig geladen is. ‘Dit stimuleert de elektrisch rijder om tijdig de auto te verplaatsen op het moment dat deze volledig geladen is. Amstelveen zal hierover ook de gesprekken aangaan en blijven voeren met de huidige marktpartijen die binnen de gemeente actief zijn,” aldus B en W.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie