TU Delft Hydro Motion Team 2023.
TU Delft Hydro Motion Team 2023. TU Delft

Amstelvener Mark Noordermeer werkt jaar lang aan boot op waterstof in TU Delft Hydro Motion Team

8 december 2022 om 11:30 Onderwijs

AMSTELVEEN Het TU Delft Hydro Motion Team wil de maritieme sector aansporen om de transitie naar groene energie te versnellen. Dit zullen Mark en 22 andere studenten van de TU Delft proberen te bereiken door de grenzen van technologie, duurzaamheid en engineering te verleggen. In één jaar tijd zal Mark met het Hydro Motion Team laten zien dat het mogelijk is om een foilende waterstofboot te ontwerpen, te bouwen en mee te racen.

Mark is na het behalen van een vwo-diploma aan het Amstelveen College begonnen met de studie Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. In het Hydro Motion Team is Mark verantwoordelijk voor Driveline en Steering, dit betekent dat hij verantwoordelijk is voor de aandrijflijn en dat de boot goed stuurt. Mark is daarom verantwoordelijk voor de propeller, de tandwielkast, de aandrijfassen, de motor en de motor mount, de motor mount verbindt de motor met de boot.

Het TU Delft Hydro Motion Team is een team bestaande uit studenten dat ieder jaar een boot op duurzame energie ontwerpt, bouwt en racet. Elk jaar bouwt een nieuw team voort op de kennis van de voorgaande jaren zodat niet elk jaar het wiel opnieuw uitgevonden wordt. Dit jaar streeft Marieke met het Hydro Motion Team 2023 ernaar om de toepasbaarheid van nieuwe technologieën aan te tonen. Zo wordt er waterstof gebruikt als drager van groene energie en zal de boot foilen, een soort vliegen over het water, om de weerstand te verminderen. De volgende stap wordt gezet in het overbruggen van de kloof tussen ‘technologie van de toekomst’ en de huidige norm door een innovatieve boot op waterstof te bouwen.

Mark Noordermeer. Bron: TU Delft

TEAM Door in één jaar een waterstof aangedreven boot te bouwen in een jaar wil Marieke samen met het TU Delft Hydro Motion Team de potentie van waterstof binnen de maritieme industrie laten zien. Binnen de maritieme industrie zijn er veel kansen om te verduurzamen, zo worden 90% van onze producten vervoerd over water. Als we de scheepvaart kunnen verduurzamen slaan we een enorme slag in de transportsector. Waterstof heeft veel potentie in de maritieme sector omdat waterstof een energiedrager is met een groot uithoudingsvermogen en daarom geschikt voor langere afstanden. Het voordeel van het gebruik van waterstof is dat de uitstoot volledig water is en er dus geen schadelijk stoffen vrijkomen voor het milieu. Met de waterstofboot wil het team laten zien dat het nu al mogelijk is om volledig duurzaam te varen en dat het nu tijd voor actie is.

Om de boot op de op de proef te stellen zal Marieke met het team in juli afreizen naar Monaco om deel te nemen aan de Monaco Open Sea Class van Monaco Energy Boat Challenge. In deze race zijn drie onderdelen; snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen. In 2021 was de TU Delft Hydro Motion Team de eerste ter wereld die een vliegende waterstofboot gebouwd hebben. Dit jaar wil het team met het concept van een vliegende waterstofboot de race in Monaco winnen en daarmee wereldkampioen worden.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie