Wat wethouder Herbert Raat betreft wordt nu met spoed gewerkt aan aanleg van een luchthaven in zee.
Wat wethouder Herbert Raat betreft wordt nu met spoed gewerkt aan aanleg van een luchthaven in zee. René de Leeuw

Wethouder Raat: 'Werken aan Schiphol in zee'

6 februari 2019 om 14:00 lokaal

SCHIPHOL "Er moet zo snel mogelijk worden gewerkt aan de aanleg van een luchthaven in zee. Dat is een zaak van nationaal belang. Door het mislukken van het overleg aan de Alderstafel zie je dat het Schiphol-vraagstuk met polderen oplossen niet meer lukt. Je kunt het onverenigbare niet met elkaar verenigen."

Dat zegt wethouder Schipholzaken Herbert Raat in een reactie op het uitblijven van een advies van de Alderstafel aan de minister over de toekomst van Schiphol. "Polderen was een manier voor de nationale politiek om er zelf buiten te blijven, maar dat werkt niet meer," vervolgt Raat. "Ik zie sterke overeenkomsten met het aardgas in Groningen. Daar werd alles overgelaten aan de NAM. Als er problemen waren, dan moest je daar zijn. Maar als politiek ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk. De nationale politiek moet hier leiding aan geven. Zo is het ook met Schiphol. Dat kun je niet overlaten aan regionale partijen."

FOUT Volgens Raat is er rond 2000 een grote fout gemaakt door uitgebreid onderzoek naar een luchthaven in zee abrupt te beëindigen. "Als we daar toen mee waren doorgegaan, dan hadden we in 2010 of wat later een feestelijke opening van een luchthaven in zee gehad. Ik denk wel eens aan president Kennedy. Die zei in 1961: 'We zetten vóór 1970 de eerste mens op de maan.' Hij heeft niet eerst allerlei onderzoek laten doen en ook geen tafels ingericht om daarover te polderen, maar hij zei: 'Dit gaan we doen!' Dat is leiderschap tonen. En dat is waar ik in de Schipholdiscussie op hoop. Het lijkt mij een uitgelezen taak voor premier Rutte om daarin het voortouw te nemen. Leiderschap te tonen. Zoals dat destijds ook gebeurde bij de Deltawerken. Want Schiphol is een zaak van nationaal belang."

"Er moet een stip op de horizon komen, een doel waar we naar toe werken. Je kunt niet blijven vergaderen, dat kost alleen maar energie en leidt uiteindelijk nergens toe. De sector is niet tevreden en de overlast wordt er niet minder van. Als je zo doorgaat, dan wordt het allemaal alleen maar erger. De luchtvaart groeit toch wel door. Kijk naar de ontwikkelingen in landen als India en China. Dat hou je niet tegen. Daarom moet je ervoor zorgen dat je de luchtvaart zo goed mogelijk accommodeert, zo schoon mogelijk maakt en ervoor zorgt dat mensen er geen last van hebben."

TUSSENTIJD Als je nu alle troeven zet op een luchthaven in zee, dan duurt het nog tot minstens 2030 totdat die klaar is. Wat doe je in de tussentijd? Raat: "Als je een stip op de horizon hebt, als je weet dat er een oplossing komt, dan is de overlast gemakkelijker te verdragen. Dat zie je in Amstelveen ook. Het ombouwen van de tram geeft overlast, maar er ligt straks wel een vernieuwde tramlijn. Dus of er tussentijds 10.000 of 25.000 vluchten bij komen, daar gaat het eigenlijk niet om. Het gaat om waar je heen wilt. Dat is waar je in Den Haag een kabinet voor hebt. Laat Rutte leiderschap tonen. Tot nu toe is steeds gekozen voor halve oplossingen, zodat je weer voor een tijdje van het probleem af bent. Dat kunnen we ons niet meer permitteren."

René de Leeuw

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie