Afbeelding
Photo by Shaojie on Unsplash

Zo zorgde een doe-het-zelf keten voor nieuw bos

1 november 2021 om 08:10 Partnercontent

Een doe-het-zelf keten is normaal de plek waar hout juist in bewerkte vorm de deur uit gaat. Hubo dacht echter anders over de zaken. Het probeerde het bos juist terug te geven aan de wereld. Daarvoor zocht het twee plekken uit, één in Nederland en één in Costa Rica. Het doel was om 2.500 nieuwe bomen te planten. Het succes bleek echter veel groter, want dat doel werd al binnen 7 weken behaald. Het Hubo bos werd daardoor als resultaat van een samenwerking tussen de consument en de keten al snel gerealiseerd.

Doel van de keten

Hubo koos niet zonder reden voor het opzetten van deze actie. Het was altijd al zo dat er werd gekeken naar manieren om duurzaam te werken. Ook het behoud van bossen over de gehele wereld kwam daarbij hoog op het wensenlijstje te staan. Daarvoor moesten 2.500 bomen worden geplant. Om die te bekostigen werd klanten gevraagd om 300 spaarpunten te doneren. Zelf paste de keten dan per donatie nog eens 3 euro bij. Daarmee was het planten van één boom te financieren. Binnen 7 weken werd dit met 3.300 bomen ruim behaald, waardoor in Boxtel en Costa Rica nieuwe delen bos werden geplant. Een groot succes.

Duurzaam van begin tot eind

De keten wil graag duurzaam zijn van begin tot eind. Het werkte al uitsluitend met duurzaam geproduceerd hout. Dit was echter niet voldoende. Er moest ook meer bos behouden worden voor de wereld. Zo konden de lucht en het water beter schoongehouden worden. Bovendien geeft het diertjes en andere plantjes meer kans om te overleven. Dat er daarom dus een samenwerking met Trees for All werd gezocht, is goed te begrijpen. Hier is veel kennis van bomen, bossen en de manier waarop dit geplant en hersteld moet worden. Op die manier was dus het maximale uit de mogelijkheden te halen. De stichting kon de plannen van de keten concreet maken.

Direct aan de slag gaan

De actie moest natuurlijk vooral ook snel iets opleveren. Zodra het plan was gemaakt, werd het dan ook direct uitgevoerd. Al na 7 weken werd het doel bereikt. Dit was ver boven verwachting. Juist ook omdat het leek alsof 2.500 bomen een ambitieus aantal was. Hoewel de keten zelf bereid was om dit direct aan te pakken, was niet duidelijk of de klanten er net zo over dachten. Die bleken uiteindelijk dus nog veel enthousiaster dan vooraf was ingeschat. Dit hield ook in dat er veel sneller gezorgd kon worden dat de zaken allemaal op orde werden gebracht. De bossen konden snel worden geplant.

Bossen op meerdere plekken

Een belangrijk onderdeel van de campagne was ook dat er naar meerdere soorten bos is gekeken. Zo is het bijvoorbeeld zo dat er in Nederland in Boxtel bij Het Groene Woud is gekeken. Dit zijn echter hele andere bomen dan in Costa Rica te vinden zijn. De Turrubares Region is een tropisch regenwoud. Dat het belang van beide soorten bossen even groot is, heeft vooral te maken met de biodiversiteit. Het is natuurlijk zo dat er bij Boxtel hele andere dingen te vinden zijn dan in Costa Rica. Die zaken zijn echter wel even belangrijk om goed te behouden. Daarom is dus ook voor deze aanpak gekozen voor de uitwerking ervan.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie