De vijf partijen wijzen op de grote achterstand in de bouwopgave voor sociaal en betaalbaar wonen in Amstelveen
De vijf partijen wijzen op de grote achterstand in de bouwopgave voor sociaal en betaalbaar wonen in Amstelveen Pixabay

Oppositie reageert kritisch op uitzondering norm sociale huur voor Amstelveen

10 maart 2023 om 11:10 Wonen Tips van de redactie

AMSTELVEEN De gemeenteraadsfracties van GroenLinks, SP, CDA, Actief voor Amstelveen en ChristenUnie hebben kritisch gereageerd op de uitzonderingen die volgens het college van B en W in de Woondeal 2023 van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) voor Amstelveen worden gemaakt. Dat geldt onder meer voor het streven naar 30 procent sociale huurwoningen in de woonvoorraad. Ook liggen de grenzen voor zowel ‘middenhuur’ en ‘betaalbare koop’ in Amstelveen hoger dan elders in de stadsregio. Daarmee zou volgens de vijf partijen de toch al grote achterstand in de bouwopgave voor sociaal en betaalbaar wonen in Amstelveen verder vergroot worden. Ze hebben over deze kwestie gezamenlijk schriftelijke vragen aan B en W gesteld.

Het college meldde vorige week in brief aan de gemeenteraad dat in de Woondeal voor de Stadsregio is opgenomen dat de gemeente hier alleen aan de norm van 30 procent kan voldoen als de geplande 2.500 studentenwoningen in Kronenburg/Uilenstede gerealiseerd kunnen worden. Het Rijk staat woningbouw op deze locatie vooralsnog echter niet toe vanwege de beperkingen die voor gebieden onder aanvliegroutes van Schiphol gelden. 

ANDERE LOCATIES

De vijf oppositiepartijen willen onder meer weten of dit betekent dat Amstelveen niet extra zal inzetten op de realisatie van voldoende sociale huurwoningen op andere locaties als de ontwikkeling van Kronenburg definitief van de baan zou zijn.

Alleen door toevoeging van een groot aantal studentenwoningen, kan Amstelveen in de buurt van het streefpercentage komen.

Van de woningvoorraad in Amstelveen valt nu 27 procent onder de sociale huursector. Het gaat om woningen van corporaties (23 procent) en particuliere sociale huur (4 procent). Het aandeel van de laatste categorie is de laatste jaren flink afgenomen. Voor nieuwbouwprojecten geldt in Amstelveen een norm van 20 procent in de sociale sector. ‘Daarmee is het doel van 30 procent sociale huur niet evident in Amstelveen,” zo stelden B en W in een brief aan de gemeenteraad. ‘Alleen door toevoeging van een groot aantal studentenwoningen, kan Amstelveen in de buurt van het streefpercentage komen,’ aldus het college.

ONDERUIT GEHAALD

De vijf oppositiepartijen willen weten waar het college deze uitzonderingspositie op baseert. ‘In de woondeal worden onder andere afspraken gemaakt over verantwoordelijkheden van gemeenten om bij te dragen aan de realisatie van betaalbare woningen. Alle gemeenten worden gevraagd om zich te committeren aan de bouw van minimaal 30 procent sociale huurwoningen en minimaal 40 procent in het middensegment,’ zo stellen zij. ‘Een en ander wekt de indruk dat met de uitzonderingsposities de kern van de hele actualisatie van de Woondeal onderuit wordt gehaald.’

TEKORT SOCIALE HUURWONINGEN

De vijf partijen wijzen er ook op dat het toevoegen van studentenwoningen niet helpt tegen het grote tekort van reguliere sociale huurwoningen in Amstelveen. Hiermee zal de gemiddelde wachttijd voor de reguliere woningzoekende niet korter  worden dan de 17 jaar die het nu is,’ stellen zij. ‘Simpelweg doordat Uilenstede toevallig in Amstelveen gelegen is, zal een en ander betekenen dat er voor de rest van Amstelveen nauwelijks meer sociale huurwoningen gerealiseerd hoeven te worden.” Ze willen van B en W weten of het college het in dat licht gerechtvaardigd vindt om studentenwoningen mee te laten tellen in het totaal sociale huurwoningen.

Alle gemeenten worden gevraagd om zich te committeren aan de bouw van minimaal 30 procent sociale huurwoningen en minimaal 40 procent in het middensegment.

BETAALBAARHEID

De Woondeal en het lokaal beleid verschillen ook in hun definities van ‘betaalbaarheid’ voor nieuwbouwwoningen. In Amstelveen liggen de grenzen voor zowel ‘middenhuur’ en ‘betaalbare koop’ hoger dan elders in de stadsregio. Ook op dit punt willen de vijf oppositiepartijen weten waarom Amstelveen volgens het college een uitzonderingspositie (om minder betaalbare woningen te realiseren) verdient ten opzichte van de rest van de regio.

WOONDOELEN

De Woondeal 2023 komt volgens  B en W verder wel overeen met de woondoelen van Amstelveen zoals die zijn overeengekomen in het coalitieakkoord van 2022 en de Woonagenda. Amstelveen ondertekent de afspraken op 15 maart. Volgens B en W is het belangrijk dat Amstelveen de Woondeal ondertekent om mee te kunnen blijven praten en mee te kunnen beslissen over de woonprogramma’s die regionaal en lokaal niveau uitgewerkt gaan worden. Dat gebeurt in het kader van de nationale woonprogramma’s die de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft aangekondigd. De Woondeal MRA 2023 is een eerste stap om de landelijke initiatieven te vertalen naar een regionale en lokale context.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie