Pas na voltooiing van de aanleg van de verdiepte ligging van de A9 komt er een definitieve nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de Rijnderslaan en het Stadshart. Deze verbinding wordt nu 5 maanden eerder gerealiseerd dan aanvankelijk gepland.
Pas na voltooiing van de aanleg van de verdiepte ligging van de A9 komt er een definitieve nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de Rijnderslaan en het Stadshart. Deze verbinding wordt nu 5 maanden eerder gerealiseerd dan aanvankelijk gepland. Archief BDU/Irvin van Hemert

Tijdelijke voetgangersbrug over de A9 bij Bovenlandenpad van de baan

5 mei 2022 om 11:45 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Er komt toch geen tijdelijke voetgangersbrug over de A9 bij het Bovenlandenpad. Deze brug zou de komende jaren tijdens de werkzaamheden aan de snelweg ter vervanging dienen van de inmiddels gesloten tunnel voor fietsers en voetgangers onder de A9. Vanwege diverse complicaties blijkt realisatie van deze tijdelijke brug echter niet haalbaar. Zo zou de brug vanwege wettelijke voorschriften bij hijswerken in de omliggende zones vrij moeten zijn van verkeer. In de praktijk zou dat betekenen dat de brug tijdens de vier jaar durende werkzaamheden 60 procent van de tijd afgesloten zou moeten worden.

De gemeente had in de contractfase bij Rijkswaterstaat aangedrongen op het verzorgen van goede noord-zuidverbindingen tijdens de werkzaamheden. Het ging daarbij ook om een alternatief binnen 100 meter van de fiets- en voetgangerstunnel onder de A9 die in verband met de werkzaamheden reeds afgesloten is. Nu is gebleken dat dat niet haalbaar is, zo meldt het college van B en W in een brief aan de gemeenteraad. 

COMPLICATIES Een van de complicaties is dat een tijdelijke voetgangersbrug ook gevolgen heeft voor de gebruiksmogelijkheden voor het verkeer van de Burgemeester Rijdenderslaan. Die kan dan niet openblijven voor alle verkeersstromen. De aanwezigheid van de brug zou ook gevolgen hebben voor een van de toerit van de A9 (toerit 5). Die zou dan vanwege de veIligheidsvoorschriften rond hijswerkzaamheden in 2 jaar tijd 66 weken dicht moeten. Dat zou grote gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van het Stadshart voor het autoverkeer.

PENDELBUSSEN Rijkswaterstaat en aannemer Veenix (die het werk aan de A9 uitvoert), hebben nu toegezegd dat de noord-zuidroutes op de Keizer Karelweg (aan de westkant) en de Keerpuntweg (aan de oostkant) nagenoeg altijd beschikbaar blijven voor voetgangers. Indien het openhouden van een verbinding niet mogelijk is, worden pendelbussen ingezet. Bovendien worden de Keizer Karelweg en de Keerpuntweg nooit gelijktijdig afgesloten.

Aannemer Veenix gaat ook in overleg met vertegenwoordigers van bewoners en winkelcentrum Stadshart om de bereikbaar voor voetgangers rond de A9 naar onder het Stadshart te verbeteren. Daarnaast worden social media-campagnes ingezet om bewoners van Amstelveen en winkelend publiek te informeren over omleidingen en de snelste routes.  

OVERKAPPING Daarnaast wordt in de eindfase van de werkzaamheden aan de A9 versneld begonnen met de aanleg van de overkapping van de A9 ter hoogte van het Bovenlandenpad. Daarmee wordt nu begonnen wanneer de verdiepte ligging van de A9 ter plaatse gereed is. Volgens de eerdere planning zou dat pas gebeuren als het werk aan het hele traject klaar is. In de praktijk betekent dit dat overkapping 5 maanden eerder opgeleverd zal worden.

De A9 wordt tussen 2022 en 2026 verbreed van 2 x 3 naar 2 x 4 rijstroken. Ter hoogte van Amstelveen wordt de snelweg over een lengte van 1,6 km verdiept aangelegd, met overkappingen bij het Oude Dorp, het Stadshart en het Bovenlandpad.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie