Afbeelding
Google

AVA en GL: onrust in Bovenkerk door verkeersbesluit voor aanleg bussluis

1 februari 2021 om 14:17 Politiek

AMSTELVEEN Raadsleden Michel Becker van AVA en Lennart de Looze van GroenLinks zullen in de commissievergadering van Ruimte, Wonen en Natuur (RWN) op donderdag 4 februari mondelinge vragen stellen over de verkeerssituatiewijziging in Bovenkerk.

BUSSLUIS Het college van B en W heeft dinsdag 26 januari een verkeersbesluit genomen voor het aanleggen van een bussluis en het aanbrengen van een knip in de Noordammerlaan/Legmeerdijk ter hoogte van de Sint Urbanuskerk in Bovenkerk, melden AVA en GL. Het hoofddoel van deze wijziging is vergroting van de verkeersveiligheid. Daarnaast wil de gemeente ook de intensiteit van auto’s op deze weg verlagen. 'De knip leidt logischerwijs (en volgens de verkeersmodellen) tot een verplaatsing van het verkeer van de Noordammerlaan naar de straatjes in de woonwijk van Bovenkerk', is de conclusie van de raadsleden.

ONRUST 'Er is onder de inwoners van Bovenkerk veel onrust ontstaan over de negatieve gevolgen van dit verkeersbesluit, waarbij zij vrezen dat de veiligheid en leefbaarheid in deze kinderrijke woonwijk zal afnemen. Een merendeel van de bewoners heeft deze zorg ook gedeeld op de inspraakavonden, toch heeft het college in haar wijsheid besloten deze aanpassingen door te zetten.'
Becker en De Looze vragen donderdag hoe deze maatregel valt te rijmen met het doel 'de verkeersveiligheid vergroten' en of de maatregel niet het doel voorbij schiet door het probleem te verplaatsen.

Verder zeggen beide raadsleden dat er steeds naar buiten toe is gecommuniceerd dat het draagvlak onder bewoners groot is. Maar dat is volgens hen niet het geval. Dat zou blijken uit de vele protesten. 'Het draagvlakonderzoek dat vorige zomer is gedaan, bevatte onvolledige informatie en de gevolgen van het besluit waren voor veel inwoners niet duidelijk', zeggen ze verder. 'Is de wethouder bereid om een nieuw en betrouwbaar draagvlakonderzoek te laten uitvoeren?'

'Waarom wordt er direct gekozen voor zo'n drastische maatregel', vragen Becker en De Looze zich af. 'Is het niet verstandiger om eerst een maatregel te proberen waar iedereen in Bovenkerk het mee eens is, en daarvan de gevolgen te monitoren? Denk aan het instellen van 30 km/u op de Noordammerlaan/Legmeerdijk inclusief verkeersremmende maatregelen als hobbels of obstakels.'

Tenslotte wordt gevraagd of het college bereid is om, in afwachting van de uitkomst van het door een bewonersgroep ingediende beroepschrift, de start van de werkzaamheden uit te stellen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie