Gemeenteraadsleden van de vijf partijen bij de spoorbaan van de Museumtram: van links naar rechts: Jacqueline Höcker (AvA); Sandra van Engelen (CDA); Stieneke Kruijer (GroenLinks); Jacqueline Solleveld – Olthof (BBA) en Bert de Pijper (ChristenUnie).
Gemeenteraadsleden van de vijf partijen bij de spoorbaan van de Museumtram: van links naar rechts: Jacqueline Höcker (AvA); Sandra van Engelen (CDA); Stieneke Kruijer (GroenLinks); Jacqueline Solleveld – Olthof (BBA) en Bert de Pijper (ChristenUnie). Dick Aanen

Partijen roepen op tot behoud museumtram

15 juni 2018 om 15:56 lokaal

AMSTELVEEN De partijen AvA, BBA, CDA, ChristenUnie, GroenLinks en OCA dienen woensdagavond tijdens de raadsvergadering gezamenlijk een motie in waarin zij het gemeentebestuur oproepen alles in het werk te stellen om de museumtramlijn en de historische trams te behouden als een van de beeldbepalers van het Amstelveens cultureel erfgoed. Gebleken is dat er voor de motie ook enthousiasme onder de andere fracties van de gemeenteraad aanwezig is.

De partijen roepen het college op in contact te treden met de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om te bepleiten dat de historische trams van de Stichting Electrische Museumtramlijn Amsterdam onder het begrip Erfgoed uit de Erfgoedwet vallen. Zij stellen voor om bij het ministerie financiële middelen te claimen uit het budget dat beschikbaar is voor Erfgoed.

De vijf partijen wijzen er ook op, dat in het coalitieakkoord ten aanzien van de visie op het Oude Dorp ook aandacht wordt gegeven aan het behoud van de museumtramlijn als een culturele gezichtsbepaler van het Oude Dorp.

De museumtramlijn is in gevaar gekomen omdat de gemeente Amsterdam de ruimte rondom het Haarlemmermeerstation heeft bestemd voor woningbouw. De stalling van de trams zou dan ook verdwijnen. De indieners van de motie vinden dat Amstelveen en Amsterdam gezamenlijk moeten onderzoeken hoe alsnog een nieuwe stallingsruimte kan worden gerealiseerd. Partijen roepen het Amstelveense college va B en W dan ook op binnen één maand contact op te nemen met Amsterdam om vervolgens een gezamenlijk beleid te ontwikkelen met als doel de tramlijn te behouden.

Een bijzondere bijkomstigheid is dat de spoorlijn waarover de trams rijden in 1918 in gebruik werd genomen, dus precies 100 jaar oud is. De partijen willen uiterlijk in het derde kwartaal van dit jaar geïnformeerd worden over de door het college ondernomen activiteiten.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie