Een vliegtuig stijgt op vanaf Schiphol.
Een vliegtuig stijgt op vanaf Schiphol. René de Leeuw

Twijfels over plannen voor Schiphol

10 juli 2019 om 11:00 lokaal

AMSTELVEEN "Na alle kritiek die de afgelopen periode in allerlei overleggen is geuit over Schiphol, blijkt uit de nieuwe plannen van minister Van Nieuwenhoven dat er echt wel wat veranderd is. Het zou raar zijn om daar niet positief over te zijn. Maar we hebben grote twijfels of zij haar beloften kan waarmaken." Aldus Schiphol-wethouder Herbert Raat over het voornemen van de minister van Infrastructuur en Waterstaat om Schiphol de komende jaren stapsgewijze groei tot maximaal 540.000 vluchten toe te staan. Schiphol moet die groeistapjes telkens eerst 'verdienen' door de hinder voor de omgeving aantoonbaar te beperken.

"Het verheugt me dat een aantal elementen uit ons eigen Position Paper Schiphol terugkomt in de plannen van de minister," zegt Raat. "Zoals de juridische verankering van het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel en een aangescherpte vierdebaanregel in 2020, de nadruk op veiligheid, de aanpak van schadelijke emissies en de beperking van nachtvluchten. Deze elementen zijn ook ingebracht door de Omgevingsraad Schiphol (ORS), de gemeenten rond Schiphol en bewoners."

CHOCOLADE "Wij onderschrijven het principe van niet meer groeien op krediet, maar eerst leveren van hinderbeperking. Minder positief zijn wij over wat de minister schrijft over hoe wordt vastgesteld of Schiphol 'de groei verdient'. Zo zijn normen die recht doen aan de hinderbeleving nog in onderzoek. Eigenlijk kunnen we er geen chocolade van maken. Het lijkt of er geen grondslag onder de plannen ligt. We hebben dan ook grote twijfels of de minister haar voornemens voor elkaar kan krijgen. Intussen is het vertrouwen bij de bevolking compleet weg. Het is een enorme taak om dat te herstellen."

"De plannen gaan ook niet in op bestaande overschrijdingen van het baangebruik. Voor de Buitenveldertbaan is een maximum van 30.000 vluchten overeengekomen. Deze belofte is nog altijd niet ingelost en moet wat Amstelveen betreft eerst worden nageleefd voordat er sprake kan zijn van verdere groei."

Raat ziet ook graag dat naast Van Nieuwenhuizen ook minister Ollongren van Binnenlandse Zaken, die gaat over woningbouw, bij de ontwikkelingen rondom Schiphol wordt betrokken. "Er is een groot tekort aan woningen, met name in deze regio," zegt hij. "Woningbouw in de regio is mede afhankelijk van de groei van Schiphol. Er wordt nu te veel vanuit het ministerie van IenM naar gekeken."

HELDERHEID Schiphol-topman Dick Benschop is positief: "Er komt ruimte voor gematigde groei. Dat is belangrijk voor het netwerk. Tegelijk neemt de geluidsbelasting af. Dat is belangrijk voor de omgeving." De KLM is blij dat groeien weer kan, al wil zij wel graag snel helderheid over het tempo waarin: "Anders rollen we van de ene onzekerheid in de volgende."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie