Winkelcentra zoals Stadshart Amstelveen met een focus op niet-dagelijkse artikelen (met name mode en luxe) zijn extra kwetsbaar vanwege de voortdurende groei van online winkelen. Variatie in het aanbod moet volgens de Regionale Detailhandelsvisie Amstelland-Meerlanden voor een meer toekomstbestendige invulling van het centrum zorgen. Dat is des te meer van belang omdat de coronacrisis de verschuiving van offline naar online winkelen alleen maar heeft versneld. Dat heeft ook gevolgen voor andere winkelgebieden. De verwachting is dat winkelketens nog scherper gaan kiezen waar ze gevestigd willen zijn. Het is daarom volgens het Amstelveense college van B en W noodzakelijk om een nieuwe lokale detailhandelsnota op te stellen. De planning is om hier in de loop van 2022 mee te starten.
De coronacrisis is volgens de Regionale Detailhandelsvisie van grote invloed geweest op de winkelsector. Het veranderende koopgedrag bij consumenten leidt tot minder en ander bezoek aan centrumgebieden. De Amstelland- en Meerlanden (AM)-gemeenten hebben adviesbureau DTNP opdracht gegeven om een gezamenlijke detailhandelsvisie op te stellen..