Ellen Pruijs in haar kapsalon.
Ellen Pruijs in haar kapsalon. Naomi Heidinga

Hairstyling Donna & Guy neemt tijd voor elke klant

11 januari 2019 om 07:00 Nieuws

BUITENVELDERT Kapster Ellen Pruijs heeft sinds zo'n anderhalf jaar haar eigen kapsalon aan de Nederhoven in Buitenveldert: Hairstyling Donna & Guy. Daarmee komt een droom in vervulling en gaat ze terug naar haar roots: ze groeide op in Buitenveldert. Op haar dertiende verhuisde ze naar Amstelveen, waar ze nog steeds woont.

"Ik wilde vroeger verpleegster of kapster worden," aldus Ellen. "Kapster vooral vanwege mijn ervaringen als kind. Ik kwam weleens huilend thuis van de kapper, omdat mijn haar niet goed zat. Dat zou ik beter doen. Tot dusver is dat, bij mijn weten, aardig gelukt."

Op haar zestiende ging ze naar de Kappersschool en koos ze voor een particuliere opleiding. Daar leerde ze het kappersvak voor dames en heren. Knippen deed ze bij verschillende salons in Amsterdam, tot haar oudste kind werd geboren. "Parttime banen bestonden destijds nog niet. Wel had ik een zaterdagbaan." Ze werkte vervolgens in barbershops in Amsterdam en Amstelveen. Toen ze haar huidige partner leerde kennen, stopte ze met knippen. "Hij heeft een garagebedrijf. Ik heb voor zijn bedrijf gewerkt als allround administratief medewerker."

Maar het kappersvak bleef trekken. "Als ik een tijd niet heb geknipt, gaat het toch weer kriebelen." Daarom besloot ze, na overleg met haar partner en kinderen, op zoek te gaan naar een eigen salon in de regio. In Amstelveen viste ze net achter het net: een salon was net verkocht. In Buitenveldert had ze meer geluk. "De salon sprak me direct aan, ik voelde me gelijk op m'n gemak. Bovendien klikte het met de eigenaresse." Aan de zaak heeft ze niet veel veranderd. Ze wijst op een foto van vroeger. "De stoelen zijn hetzelfde, ze zijn alleen opnieuw bekleed. Ook de toonbank en lampen zijn hetzelfde. De etalage is wel veranderd: daarvoor huur ik een etaleur in."

Ellen werkt op afspraak. "Ik wil de tijd nemen voor elke klant, zonder te moeten haasten. Voor wassen, knippen en föhnen reken ik ongeveer een uur. Mensen krijgen een kopje koffie, kunnen hun verhaal kwijt. Als kapster ben je soms meer maatschappelijk medewerker. Ik vind het belangrijk dat mensen zich op hun gemak voelen. Daarom werk ik alleen: naar de kapper gaan is iets heel persoonlijks. Veel mensen vinden het vervelend wanneer ze telkens aan iemand anders hun verhaal moeten vertellen. In grote salons wisselt het personeel nog weleens. Bij mij weten mensen wat ze kunnen verwachten, ik doe alles zelf: wassen, knippen, kleuren en föhnen."

Aandacht geven aan de klant is heel belangrijk, maar goed kunnen knippen ook. "Als je haar goed geknipt is, kun je er alles meedoen. Ik kan iemands haar prachtig in model föhnen, maar het gaat erom dat de klant zelf ook met zijn kapsel uit de voeten kan."

Ze heeft geen spijt van haar keuze om voor zichzelf te beginnen, al is het best druk met twee zaken en een gezin. "Na anderhalf jaar heb ik een goed beeld van het klantenbestand. Het is nu tijd om meer bekendheid aan mijn zaak te geven."

In januari heeft Ellen daarom een speciale kortingsactie. Met de bon die deze week in het Amstelveens Nieuwsblad staat, krijg je korting op een behandeling bestaande uit wassen, knippen en föhnen. Daarvoor betaal je dan slechts 39 euro in plaats van 48,50 euro. Tel. 020- 4421026.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie