Ron Berteling;
Ron Berteling; "We bemiddelen tussen school en sporter." Naomi Heidinga

AmstelveenSport helpt om sport en school te combineren

28 september 2019 om 18:41 Overig Sporttalenten

AMSTELVEEN Amstelveen heeft zo'n 200 sporttalenten. Deze worden begeleid door AmstelveenSport met als doel om het sporten en school zo goed mogelijk te combineren. Want bij de weg naar top hoort een diploma. "Na een sportcarrière moet je immers nog zo'n 30 tot 40 jaar werken," aldus Ron Berteling.

Berteling, die een indrukwekkende sportcarrière als ijshockeyer achter de rug heeft, doet voor AmstelveenSport de begeleiding van de jongeren. Dat doet hij samen met Berit Gunderson, voormalig kunstrijder.

Tien jaar geleden sloten gemeente Amstelveen, Sportbedrijf Amstelveen (nu AmstelveenSport) en Amstelveense middelbare scholen een convenant af, waarin ze afspraken maakten over hoe om te gaan met sporttalenten. Waar mogelijk zouden deze talenten worden ondersteund. "Inmiddels zijn alle Amstelveense middelbare scholen topsportvriendelijk," aldus Gunderson. "Ons doel is dat de constructie sport en school zo soepel mogelijk verloopt," legt Berteling uit. "Zodat het kind geen keuze hoeft te maken tussen sport en school. Dankzij het convenant werken we met alle Amstelveense scholen samen. Daardoor ontstaat er op het vlak van topsportondersteuning geen concurrentie: de ene school doet het op dat vlak niet beter dan de andere."

Gunderson was tien jaar geleden een van de eerste talenten die door het sportbedrijf werd begeleid. "Ik werd door Agnes Brunninkhuis benaderd met het aanbod om te helpen bemiddelen tussen school en sport. Daarvoor deed ik alles zelf. Ik zat bij de eerste lichting sporters die werd ondersteund en nu, zo'n tien jaar later, doe ik hetzelfde als Agnes destijds."

BEMIDDELEN Wat doet AmstelveenSport voor de talenten? "We bemiddelen tussen school en sporter. Helpen bijvoorbeeld bij het regelen van een vrijstelling, zorgen ervoor dat kinderen indien nodig vrij krijgen voor een wedstrijd of training. Stel dat een hockeyclub een training organiseert onder schooltijd. De kinderen uit het team zitten op verschillende scholen. Als de ene school wel toestemming geeft en de andere niet, dan worden wij ingeschakeld. Wij beoordelen vervolgens of de vrijstelling nodig is."

De samenwerking met scholen is goed, aldus Berteling. "Elk jaar draaien we een lijst uit met sporttalenten die zich bij ons hebben aangemeld. Vervolgens melden we ons bij scholen. We hebben nauw contact met de afdelingsleiders of topsportcoördinatoren van de scholen van de talenten. Deze mentoren doen dat vrijwillig. Samen helpen we het talent zo goed mogelijk door de schoolperiode heen. Het sociale aspect valt hier ook onder. We vinden het belangrijk dat het leven van het sporttalent uit meer bestaat dan school en sport alleen. Dus, als ze een half uurtje vrij hebben tussendoor, moeten ze even kunnen 'chillen' met hun klasgenoten. Dat hoort erbij."

Gunderson: "De schoolprestaties zijn het belangrijkst. Als de cijfers van een sporter minder worden, neemt de school contact met ons op. Wij gaan vervolgens het gesprek aan met het talent. Waarom zijn de prestaties minder? Indien nodig trekken we het talent terug, school gaat voor sport."

JEZELF VERKOPEN In ruil voor de steun van AmstelveenSport verwacht de organisatie wel wat terug van de talenten. "Je moet jezelf verkopen op school. Positief zijn, leren plannen, communiceren met de docent. Bijvoorbeeld of je het huiswerk eerder kan krijgen, of een toets op een ander moment kunt maken. Ik adviseer sporters dat wanneer ze in het weekend een goed sportresultaat hebben behaald, dat ze dit laten weten aan hun coördinator of mentor. Zo is het voor de school ook leuk om een sporttalent te hebben."

Sporttalenten kunnen zichzelf melden bij AmstelveenSport. "Vervolgens maken we een afspraak voor een intakegesprek. Sommige sporters zijn daar heel zenuwachtig over. Dat hoeft niet, we willen alleen nader kennismaken. Daarnaast leggen we uit wat we voor de sporters kunnen betekenen en wat we van hen verwachten. Naast een positieve instelling op school, vragen we ze geregeld een verslag te schrijven over hoe het gaat. Dat kan van vier regels tot vier A4´tjes zijn."

ERVARINGSDESKUNDIGE Omdat ze beide aan topsport hebben gedaan, zijn ze ervaringsdeskundige. "Al is het voor mij wel lang geleden dat ik school en sport moest combineren," aldus Berteling. "Als de kinderen voor het eerst kennismaken ons denken ze er niet zo over na, maar als ik vertel Ron bijvoorbeeld zijn droom heeft waargemaakt door op de Olympische Spelen te staan, nemen ze alles van hem aan."

"Onze boodschap: het is belangrijk om serieus met school om te gaan. Natuurlijk is het moeilijk voor de sporters, die in eerste instantie bezig zijn met hun sportcarrière om te bedenken wat ze daarna zouden willen. Maar na een sportcarrière moeten ze nog 30 of 40 jaar werken." Als de sporters geen idee hebben wat ze later willen doen, of moeite met school hebben, praten we over hun kwaliteiten naast de sport. In eerste instantie vinden veel kinderen dit lastig, maar het geeft wel richting. Positief voor sporters is dat ze veel eigenschappen hebben die voor bedrijven interessant zijn: ze functioneren in een team, kunnen goed plannen en omgaan met teleurstellingen, om maar een aantal te noemen."

TALENTEN AmstelveenSport begeleidt sporters tijdens hun middelbare schoolperiode, maar soms ook al op de basisschool. "We kijken of we de samenwerking kunnen uitbreiden naar ROC's." De komende tijd belichten we in het Amstelveens Nieuwsblad elke twee weken één van de Amstelveense sporttalenten of oud-sporttalenten.

Naomi Heidinga

Berit Gunderson;
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie