Omdat in Spanje alle niet essentiële activiteiten op last van de overheid waren stilgelegd, was ook de productie van de nieuwe tramvoertuigen tot stilstand gekomen. Het kantoorpersoneel van CAF werkte wel zoveel mogelijk door. Het GVB heeft deze periode onder meer gebruikt om kleine laatste wijzigingen met elkaar af te stemmen, meldt Esther Tolner, projectmanager 15G bij GVB op de site van de Amstelveenlijn. De productieafdelingen en magazijnen van CAF in Spanje zijn inmiddels met de benodigde voorzorgsmaatregelen vanwege net virus weer geopend. Er wordt bekeken welke activiteiten en onderdelen van de productie weer mogelijk zijn. 

KENNISMAKEN Het GVB had zeven nieuwe 15G trams binnen voordat de coronacrisis uitbrak. Aanvankelijk was het plan zodra er minimaal tien binnen zouden zijn, om deze nieuwe teams in de bestaande dienstregeling op te nemen. Zo zou iedereen alvast kennis kunnen maken met de nieuwe aanwinsten vóórdat ze ingezet worden op de vernieuwde Amstelveenlijn vanaf eind dit jaar.  Er waren daarvoor minimaal tien trams nodig, omdat het GVB dan op een gehele lijn een solide dienstregeling zou kunnen rijden, met voldoende trams als reserve  Dat gaat door de opgelopen vertraging in de levering nu echter niet door.

25 TRAMS Voor de planning van de Amstelveenlijn worden geen gevolgen verwacht, al heeft het GVB nu wel wat minder minder speling. Voor de Amstelveenlijn zijn uiteindelijk 25 15G trams nodig. Dat aantal is voldoende om vanaf 2024 ook de dienstregeling naar Uithoorn uit te voeren. 

VEILIGER De nieuwe trams krijgen de R-net kleurstelling, omdat de Amstelveenlijn een hoogwaardig tramverbinding wordt onder de vlag van R-net. De nieuwe trams bestaan uit voertuigen met een lage vloer en circa 180 plaatsen. Ze zijn 2,4 meter breed, maximaal 30 meter lang en kunnen worden gekoppeld tot een lengte van 60 meter. Ze zijn comfortabeler dan het oude materieel en hebben bredere deuren. Ze hebben ook een dichte, gladde voorkant, die voor meer veiligheid moet zorgen bij onverhoopte aanrijdingen. De trams dwuen dan andere voertuigen opzij, in plaats van dat deze voertuigen klem komen te zitten onder de trams.

De nieuwe trams kunnen overigens ook twee kanten oprijden en heeft deuren aan beide kanten. Perrons kunnen dus aan de linker- of rechterkant gebruikt worden waardoor de middenperrons in Amstelveen in gebruik kunnen blijven en er op het eindpunt geen ‘keerlus’ nodig is. . 

TESTRIT Op maandagochtend 23 september 2019 heeft een 15G tram overigens al een allereerste ritje gemaakt op een deel van de vernieuwde Amstelveenlijn. De testrit zonder reizigers ging toen van Amsterdam Zuid tot aan Amstelveen Stadshart en weer terug.