Het idee voor een dergelijke verbinding is niet nieuw. Er werd ook al over gesproken in de aanloop van de besluitvorming over de vernieuwing van de Amstelveenlijn, maar sindsdien is het op de achtergrond geraakt. Wethouder Rob Ellermeijer (Verkeer en Vervoer) vindt een tram vanuit Amstelveen-Zuid naar Schiphol echter een veel beter idee dan de plannen voor doortrekking van de Noord/Zuid-metrolijn vanaf station Amsterdam-Zuid langs de A10 en A4 naar Schiphol en Hoofddorp. "Langs die route staan geen woningen, zodat je er geen in- en uitstappers hebt," zegt hij. "Bovendien rijden er op dat traject al treinen. Doortrekken van de metro voegt daarom weinig toe."

TRAJECTEN Er zijn vanuit Amstelveen-Zuid verschillende trajecten denkbaar. Eén daarvan is een aftakking ter hoogte van Gondel die westwaarts de Beneluxbaan blijft volgen en dan wellicht langs de Bosrandweg richting Schiphol-Oost gaat en verderop de Schipholtunnel in duikt, zoals nu ook R-Net buslijn 300 vanuit het Stadshart richting Schiphol doet. Een alternatief is het bestaande traject door Middenhoven blijven volgen via Poortwachter en bij Spinnerij aftakken en de Hammarskjöldsingel oversteken richting Ockenburgh en Legmeerdijk. "Daar is al rekening gehouden met een mogelijke toekomstige openbaar vervoer verbinding," zegt Ellermeijer. "Als je voor die route kiest, dan kan ook Aalsmeer van zo'n verbinding profiteren, wellicht ook de Bloemenveiling. Maar daar moet nader naar worden gekeken."

WIELEN In eerste instantie denkt Ellermeijer aan een railverbinding. "Maar dat hoeft niet per se," zegt hij. "Je kunt ook denken aan een tram op wielen zoals een bus die heeft." Hij toont op zijn mobiel een video van een dubbelgeleed voertuig dat er uitziet als een tram, maar rijdt op banden als een bus, zodat het niet aan een railtracé gebonden is. Zo'n voertuig is flexibeler dan een tram op rails, al vergt het wel bochten die flauwer zijn dan voor een gewone bus. Het concept is uitstekend te combineren met een tramlijn. Dergelijke oplossingen gaan we de komende jaren steeds vaker zien."

ALLEBEI Maar hoe haalbaar is het idee nu verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen zich al enthousiast heeft getoond over de doortrekking van de Noord/Zuidlijn langs A10 en A4? "Onze inzet is om allebei te doen," zegt Ellermeijer. "De Metropoolregio Amsterdam heeft een goed openbaar-vervoernetwerk nodig waar een verbinding als deze uitstekend in past."

René de Leeuw