Reparatiewerkzaamheden aan woningcomplex. Foto ter illustratie.
Reparatiewerkzaamheden aan woningcomplex. Foto ter illustratie. Pixabay

B en W vragen begrip voor ‘uitdagingen’ waar Eigen Haard voor staat

3 mei 2023 om 12:28 Wonen Tips van de redactie

AMSTELVEEN Naar aanleiding van forse kritiek van CDA Amstelveen op Eigen Haard, vraagt het college van B en W begrip voor de ‘uitdagingen’ waar de woningcorporatie voor staat. Het college herkent dat er incidenten zijn als het gaat om klachtenafhandelingen reparaties, maar wijst erop dat Eigen Haard door interne en externe ontwikkelingen de afgelopen maanden moeite heeft gehad om de dienstverlening op peil te houden. Dit is ook gemeld aan huurderskoepels en bewonerscommissies. Dat heeft onder meer te maken met capaciteitsproblemen bij de corporatie zelf en bedrijven waarmee zij samenwerkt. Volgens B en W zijn onlangs maatregelen genomen die ervoor zouden ervoor moeten zorgen dat de service weer op peil komt. ‘Wij houden vinger aan pols of dit ook daadwerkelijk gebeurt,’ aldus het college.

Het CDA kaartte de klachten over de de dienstverlening van Eigen Haard via schriftelijke vragen aan bij het college. De partij liet weten door huurders te zijn benaderd met klachten over de wijze van klachtafhandeling. Het CDA stelde daarop een meldpunt open en ontving een scala aan klachten, zoals meldingen omtrent het energielabel, technische onvolkomenheden, slechte reparaties, geen controle op uitgevoerde werkzaamheden, onheuse bejegening, niet nakomen van afspraken en dergelijke.

VOCHT- EN SCHIMMELPROBLEMEN

Volgens B en W is een en ander onder meer een gevolg van ‘capaciteitsuitdagingen’ bij zowel Eigen Haard zelf als bij bedrijven waar de woningcorporatie mee samenwerkt. Tegelijkertijd kreeg Eigen Haard meer huurdersvragen. Door de hoge energieprijzen willen huurders dat er sneller wordt verduurzaamd. ‘Ook zien we dat huurders de kachel lager zetten en minder goed ventileren in de hoop daarmee energie te besparen. Dit zorgt voor meer vocht- en schimmelproblemen. De nationale prestatieafspraken met de belofte ‘geen EFG energielabel meer in 2028’ en ‘geen vocht en schimmel in de woning’ zorgen dat meer bewoners zich melden,’ aldus de toelichting van B en W.

VERTROUWEN

Eigen Haard is inmiddels in het najaar gestart met 12 nieuwe uitvoeringspartners (voor de complexe reparatieverzoeken). Zo werkt Eigen Haard in Amstelveen nu met twee vaste partijen voor dagelijks en mutatieonderhoud. ‘Het inslijten van deze samenwerking kost tijd. Eigen Haard is nu een half jaar verder en er is duidelijk verbetering zichtbaar. Dit geeft vertrouwen dat de dienstverlening weer op het niveau komt van wat huurders van Eigen Haard mogen verwachten,’ aldus B en W.

PRESTATIEAFSPRAKEN

De CDA-fractie had het college via de schriftelijke vragen ook verzocht zo spoedig mogelijk nieuwe bindende prestatieafspraken van Eigen Haard te maken op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, leefbaarheid,communicatie en het op een fatsoenlijke manier afhandelen van klachten. Volgen de partij zijn de nu geldende in 2021 gemaakte prestatieafspraken ‘boterzacht’. Volgens B en W gaat het maken van nieuwe prestatieafspraken echter niet helpen bij het oplossen van de problemen die het CDA heeft aangekaart. ‘Wij zijn van mening dat het hier niet aan schort, maar aan de uitvoering van reparatieverzoeken die huurders hebben ingediend,’ aldus B en W.

In 2024 loopt de periode voor de huidige prestatieafspraken af en gaat de gemeente nieuwe langjarige afspraken maken met Eigen Haard en de Bewonersraad Amstelveen. ‘Voor deze nieuwe langdurige afspraken wordt een nota van uitgangspunten opgesteld die ook met de gemeenteraad besproken zal worden,’ zo kondigt het college aan. Inmiddels zijn in overleg met de gemeente en huurdersorganisatie op onderdelen wel al een aantal afspraken geactualiseerd.

VERBETERPLAN

Enkele jaren geleden had de gemeente naar aanleiding van eerdere incidenten in samenwerking met Eigen Haard een verbeterplan opgesteld, omdat bleek dat er structurele problemen waren tussen Eigen Haard en de huurders. Naar aanleiding van dit rapport heeft Eigen Haard destijds verbeteringen doorgevoerd die een positieve invloed hadden op de tevredenheid van huurders. Sinds oktober/november 2022 ziet Eigen Haard een licht dalende trend is in de dienstverleningscijfers. Eigen Haard wijst er daarbij op dat zij nog wel steeds een ruime voldoende (7,3) op reparatieverzoeken haalt.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
  Pushmelding inschakelen of meld je aan voor de nieuwsbrief.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie