Een gekoppeld tramstel vertrekt vanaf halte Sacharovlaan in Westwijk.
Een gekoppeld tramstel vertrekt vanaf halte Sacharovlaan in Westwijk. Archief BDU

Plan GVB: eindpunt tram 5 verschuiven naar Westwijk, tram 25 wordt spitslijn

29 maart 2023 om 11:37 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Er zijn wijzigingen op komst in de dienstregeling voor de trams die op de Amstelveenlijn rijden. Het plan is om lijn 25 met ingang van 2024 alleen tijdens spitsuren met enkele tramstellen in te zetten tussen Station Zuid en Westwijk (en later het nieuwe eindpunt in Uithoorn). Deze trams gaan tijdens de spits dan wel vaker tijden. Daarnaast wordt het eindpunt van lijn 5 verplaatst naar Westwijk (en later Uithoorn).  Dit moet de Amstelveenlijn ook aantrekkelijker maken voor reizigers vanuit Amstelveen en Uithoorn omdat deze trams doorrijden naar het centrum van Amsterdam en passagiers daardoor minder over hoeven te stappen. 

De wijzigingen zijn opgenomen in het concept-vervoersplan voor 2023 en 2024 dat het GVB ter consultatie aan betrokken partijen heeft voorgelegd. Het vervoersbedrijf heeft ervoor gekozen om in 2023 nog geen grote wijzigingen in het huidige vervoerplan én de dienstregeling door voeren. In 2024 gebeurt dat wel. Het GVB moet bezuinigingen doorvoeren om de exploitatie van de bus-, tram- en metrolijnen weer net als voor de coronacrisis grotendeels uit de reizigersopbrengsten te kunnen betalen. Sinds de coronaperiode is het aantal reizigers echter wel teruggelopen, terwijl de kosten voor loon, materieel en energie zijn gestegen. 

ENERGIEGEBRUIK EN SLIJTAGE

Op de Amstelveenlijn kan een bezuiniging doorgevoerd worden niet langer met gekoppelde trams op lijn 25 te rijden. Met het oog op het aantal reizigers zijn de gekoppelde tramstellen alleen in de spitsuren echt nodig. Gekoppeld rijden zorgt volgens het GVB echter voor extra energieverbruik en slijtage aan de tram en de trambaan. Het gedurende de dag aan- en afkoppelen van de tramstellen is volgens het GVB in de praktijk niet goed mogelijk, omdat het een tijdrovend en kwetsbaar proces is. Door in de spitsuren het aantal ritten per uur uit te breiden, is met enkele tramstellen volgens het vervoersbedrijf voldoende capaciteit te bieden. De meerkosten van de extra ritten wegen volgens het GVB ruimschoots op tegen de besparing van het rijden met enkele trams.

DE STAD IN

Lijn 5 die nu nog het Stadshart in Amstelveen als eindpunt heeft, gaat volgens het concept-vervoersplan met ingang van 2024 doorrijden naar Westwijk (en later Uithoorn). Het rijden met losse trams maakt doorrijden de stad Amsterdam in mogelijk. Hierdoor krijgen meer reizigers een rechtstreekse tramverbinding met de binnenstad. 

Voorstel is ook om de tramlijn vanuit Amsterdam Oost door te laten rijden naar Stadshart Amstelveen. Deze lijn 6 moet samen met lijn 5 voor voldoende capaciteit buiten de spitsuren op het traject tot Amstelveen Stadshart zorgen. Uitgangspunt is verder dat alle tramlijnen in Amstelveen met R-net materieel gereden worden. 

Het eindpunt van de Amstelveenlijn is in de eerste helft van 2024 nog in Westwijk, Daarna rijden de trams door naar Uithoorn. Naar verwachting wordt de nieuwe Uithoornlijn in de zomer van 2024 in gebruik genomen.

Het Concept Vervoerplan 2023 en 2024 van het GVB is hier te vinden.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie