Het Kazernepad gezien vanaf de Molenweg.
Het Kazernepad gezien vanaf de Molenweg. Google Streetview

270 bewoners vragen om veiligere inrichting van fietspad Kazernepad

28 november 2022 om 13:11 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Handtekeningen van 270 bewoners van de omgeving van het Kazernepad zijn woensdagavond aan de gemeente overhandigd met het verzoek dit fietspad veiliger te maken. Het Kazernepad loopt langs de Museumspoorlijn van Amstelveen-Zuid naar Amsterdam. De actie betreft het gedeelte tussen het Oude Dorp en de Molenweg.

Inspreekster/bewoonster Nieuwzwaag fietst daar regelmatig met haar dochters. In een gesprek met raadsleden zei ze woensdag: “Het aantal keer dat mijn dochters werden afgesneden of bijna van de fiets gereden is niet op één hand te tellen. Ik hoorde ook van andere ouders ergernis en zorg, waardoor ik besloot het steviger aan te pakken via de website Fixi en door contact op te nemen met het Keizer Karel College. Uiteindelijk ben ik een petitie gestart die binnen enkele dagen 270 handtekeningen opleverde.”

Uit de ervaringen van Nieuwzwaag en anderen komen vier hoofdknelpunten naar voren: het verkeersgedrag van KKC-scholieren, een S-bocht met een oneffen wegdek nabij het KKC, de flauwe bocht naar beneden richting Thorbeckelaan en de oversteek richting bruggetje bij de Piet Heinschool.

SCHOLIEREN KKC-scholieren fietsen vaak met teveel naast elkaar, rijden met een telefoon in de hand en leven de voorrangsregels niet na. Uit contacten met het KKC blijkt dat de school het probleem erkent, maar daar wel bij zegt dat het fietspad niet op hun terrein ligt en zij er daarom niet voor verantwoordelijk zijn. Bestuurders van e-bikes en fatbikes rijden vaak sneller dan andere fietsers en vooral als het druk is ontstaan er gevaarlijke situaties. De afdeling Handhaving van de gemeente ziet de problemen ook, maar vindt het lastig om dit structureel goed aan te pakken. Ook de politie worstelt ermee.

BREEDTENORMEN Volgens Nieuwzwaag voldoen delen van het Kazernepad niet aan de breedtenormen die gelden voor tweerichtings-fietspaden. Soms is het fietspad maar 2,50 meter breed waar het minimaal 4,00 of 4,50 meter breed moet zijn. Daar komen dan zaken bij als onoverzichtelijke bochten en oversteekplaatsen, hoogteverschillen in het wegdek, grote drukte, overhangende begroeiing en matige verlichting.

Uit een lijstje ongevallen van de afgelopen tijd blijkt dat mensen bij aanrijdingen soms flinke verwondingen hebben opgelopen en ook zijn fietsen daarbij soms zwaar beschadigd. Verder worden vaak bijna-aanrijdingen gesignaleerd. Een getuige van twee ongevallen en een reeks bijna-ongevallen fietst nu zelfs om via een andere route om het Kazernepad te mijden. 

Nieuwzwaag draagt een aantal mogelijke oplossingen aan: het fietspad verbreden door bomen te verwijderen en elders in Amstelveen te herplanten. Totdat het zo ver is, kan het Kazernepad tijdelijk worden benoemd tot voetpad waarop ook fietsen met uitgeschakelde motor zijn toegestaan, zoals op de Kalfjeslaan. Andere ideeën zijn: een maximum snelheid van 20 kilometer per uur instellen, camera’s plaatsen, voor de oversteek bij de Piet Heinschool een voetgangersbrug of tunnel bouwen en opgevoerde elektrische fietsen in beslag nemen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie