Afbeelding
Pixabay

Amstelveen vraagt Regioraad VRA extra aandacht voor (e-)fiets en OV

21 juli 2022 om 17:00 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN De Vervoerregio Amsterdam heeft 16 juni haar ontwerpbegroting 2023-2026 en het concept Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023-2031 verzonden aan de VRA-gemeenten waar ook Amstelveen toe behoort. Deze gemeenten krijgen, op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), de mogelijkheid om daar een zienswijze op in te dienen. Het college van B en W heeft na beoordeling van de stukken geconcludeerd dat een zienswijze dit jaar niet nodig is. 

In een brief aan de gemeenteraad geven B en W aan dat de Begroting en het Uitvoeringsprogramma prima aansluiten op het onlangs vastgestelde Collegeprogramma en de eerder vastgestelde Mobiliteitsvisie Amstelveen. Zo is er volgens het college veel aandacht voor het (kwantitatief en kwalitatief) op peil houden van het openbaar vervoer, krijgt de (e-)fiets een grote rol toebedeeld en wordt de koppeling tussen ruimtelijke ontwikkelingen (wonen en werken) en mobiliteit gelegd. 

E-FIETS Wel vragen B en W aan de vijf raadsleden die Amstelveen vertegenwoordigen in de Regioraad van de VRA om de komende tijd extra aandacht te vragen voor de (e-)fiets die een steeds grotere rol toebedeeld krijgt in het totale mobiliteitsprofiel van de MRA en de extra financiële middelen die daarvoor nodig zijn. Die extra middelen kunnen zowel vanuit het Rijk komen (vanuit Nationaal toekomstbeeld Fiets en vanuit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)) als vanuit de Begroting van de VRA door anders te prioriteren, aldus het college.

OV Het openbaar vervoer heeft het door de Covid-19 pandemie zwaar gehad. Veel OV-reizigers kozen, toen er weer gereisd mocht worden, voor de auto of de fiets. Inmiddels zit het OV qua bezetting weer op 70 procent van het pre-corona niveau, maar dit is nog te laag om genoeg middelen te genereren om het OV op niveau te houden. Volgens B en W is het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat dit percentage niet nog verder afneemt. Het is dus zaak om ex-OV-reizigers en nieuwe OV-reizigers (weer terug) te krijgen in het OV. Een uitgekleed OV helpt daar niet aan mee, aldus het college. Vanuit de VRA wordt hier samen met andere concessiehouders en OV-bedrijven al hard aan gewerkt. Zo is er onlangs bijvoorbeeld al 30 miljoen euro vrijgespeeld door de VRA, maar extra aandacht hierop blijven vestigen kan geen kwaad vinden B en W. ‘Door het ontbreken van een treinstation in Amstelveen, zijn wij erg afhankelijk van goed busvervoer.’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie