Afbeelding
Foto iStock

Een onstuimige periode voor de containervaart

6 december 2021 om 07:17 Partnercontent

De Corona crisis heeft niet alleen een grote impact op de volksgezondheid, ook de containervaart is hier flink door op zijn kop gezet. Waar namelijk de uitbraak van COVID-19 er in het begin voor zorgde dat de consument flink de hand op de knip hield en de vraag hierdoor stil viel, is het op het moment vooral de logistiek die het laat afweten. Nu de vraag namelijk weer is hersteld, is het voornamelijk het tekort aan opslagcontainers dat roet in het eten gooit en de prijzen enorm laat stijgen. Zo kost het verschepen van een zeecontainer op de route van China naar Europa 500% meer dan een jaar eerder. Dit komt omgerekend uit op meer dan 12.000 euro! Hoe komt dit precies en wat is het effect hiervan op zowel de consument als de producent, laat staan een zeecontainer huren

Paniek binnen de scheepvaartbranche

Februari 2020, het moment dat er lichte paniek uitbrak binnen de scheepvaartbranche. De vraag naar producten nam af doordat de consument vanwege de onzekere situatie weinig tot geen geld meer durfde uit te geven en door vele Corona uitbraken werden havens in Azië gesloten. Containers werden door de stilgevallen wereldhandel aan de kant gezet en de werkgelegenheid hieromheen lag stil. 

Tot het moment dat de handel sneller dan verwacht weer op gang kwam. De vraag naar producten nam weer toe, maar doordat de productie in Aziatische landen niet doorliep was dit niet het geval voor het aanbod. Deze werd namelijk noodgedwongen afgeschaald vanwege diverse uitbraken onder het personeel. Daarnaast konden binnenkomende schepen minder snel gelost en uitgaande schepen minder snel geladen worden, wat zorgde voor enorme vertraging. Als kers op de taart lagen veel (lege) zeecontainers op de verkeerde plek stil, waardoor het beetje aanbod dat er was heel lastig te verschepen werd. Tel hier tenslotte ook nog de de opstopping in het Suezkanaal bij op en je begrijpt dat het tekort aan producten en de vertraging hierdoor alleen maar erger en erger werd. Inlopen was onmogelijk.

De effecten

Al het voorgaande heeft zoals eerder genoemd ervoor gezorgd dat de prijs van containers enorm is gestegen. De scheepvaartindustrie verdient nu dan ook het meeste geld sinds 2008. Uiteraard heeft dit een grote keerzijde. Doordat de transport- en grondstofkosten voor producenten zo enorm stijgen, kunnen ze bijna niet anders dan dit doorberekenen aan de consument. Dit zorgt voor hogere winkelprijzen, waar de consument niet blij mee is. Veel bedrijven zijn dus ook op zoek naar alternatief vervoer of productie dichterbij, om op deze manier de stijgende kosten te ontlopen. 

Met de decembermaand in aantocht kan dit echter voor een hoop spanningen zorgen. Hoe zorg je namelijk voor voldoende voorraad (en dus hopelijk omzet) wanneer de aanlevering van producten vertraagd en enorm kostbaar is? Hoe kan je nog met prijzen stunten wanneer het jou als producent steeds meer geld kost om aan de producten te komen? En hoe kan je zorgen voor voldoende aanbod? Kortom, aan alle onzekerheid komt nog lang geen eind. Hoe zal de toekomst van de containervaart eruit komen te zien?

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie