Mark Noordermeer.
Mark Noordermeer. TU Delft Hydro Motion Team

Amstelvener Mark Noordermeer onthult met TU Delft-team ontwerp waterstofboot

11 januari 2023 om 08:00 Overig

AMSTELVEEN Na maanden hard werken, heeft het TU Delft Hydro Motion Team met trots zijn ontwerp voor een nieuwe waterstofboot gepresenteerd. Een van de teamleden is Mark Noordermeer uit Amstelveen. Hij is verantwoordelijk voor de aandrijflijn en het goed kunnen besturen van de boot. Hij werkt aan de propellor, de tandwielkast, de aandrijfassen en de motor.

Het TU Delft Hydro Motion Team is een multidisciplinair team dat uit 23 studenten bestaat die in één jaar tijd een door waterstof aangedreven boot bouwen. Afgelopen woensdag hebben de teamleden op de TU Delft campus het ontwerp gepresenteerd met het thema ‘Turning the Tide’. Nu het ontwerp af is, kan het team de boot echt gaan bouwen om komende zomer deel te nemen aan het wereldkampioenschap in Monaco. Het team zet zich in om de maritieme industrie aan te zetten tot de overstap naar een duurzame toekomst.

FOILEN De boot die de afgelopen maanden is ontworpen door het TU Delft Hydro Motion Team vaart op waterstof. De boot is ontworpen om te gaan ‘foilen’ (glijden boven het wateroppervlak) met behulp van T-vormige draagvleugels. Op deze manier kan de waterstofboot dezelfde snelheden behalen als boten die varen op batterijen. Om te kunnen foilen moet de boot genoeg snelheid hebben om de benodigde lift te kunnen genereren. Vanaf dan zullen de draagvleugels de boot uit het water tillen en zal de boot van ongeveer 1000 kg boven het water ‘vliegen’. 

Het foilen van de boot is belangrijk voor het TU Delft Hydro Motion Team omdat ze hiermee de Open Sea Class van de Monaco Open Energy Boat Challenge willen gaan winnen. Deze race zal plaatsvinden op de open zee. De boot moet daarom bestand zijn tegen de golven die de balans van de boot kunnen verstoren. Ook moet de boot licht genoeg blijven om te kunnen foilen. 

EFFICIËNTER Om dit voor elkaar te krijgen, heeft het studententeam een aantal verbeteringen doorgevoerd in het ontwerp ten opzichte van vorig jaar. Het algehele elektrische systeem is verbeterd waardoor dit systeem een stuk lichter en betrouwbaarder is geworden. Verder is het hoogteregelingssyteem verbeterd en is de romp van de boot zo ontworpen dat deze stabiel blijft bij zowel het planeren als foilen. Ook is de gehele boot dit jaar lichter waardoor de waterstof efficiënter gebruikt kan worden. 


Team Manager Isabelle de Bruijn, Chief Engineer Frank Stapelbroek en Chief Embedded Systems Ruben van den Bos met het nieuwe ontwerp. - Foto: TU Delft Hydro Motion Team

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie