Wethouders Herbert Raat en Floor Gordon voerden vorige week overleg met omwonenden van de Hammerskjöldsingel.
Wethouders Herbert Raat en Floor Gordon voerden vorige week overleg met omwonenden van de Hammerskjöldsingel. Gemeente Amstelveen

Gemeente ziet diverse nadelen bij alternatieven voor ontsluiting wijk De Scheg

8 december 2022 om 16:00 Overig

AMSTELVEEN Aan alternatieven voor de Hammarskjöldsingel als toegangsweg voor de nieuwe wijk De Scheg ten zuiden van Westwijk, kleven volgens de gemeente veel nadelen. Inwoners die nabij de Hammarskjöldsingel wonen, vrezen voor overlast door toename van het verkeer en hebben voorstellen gedaan voor alternatieven. Raadsleden werden woensdag bijgepraat over de mogelijkheden, maar vooral ook bezwaren van die alternatieven.

Bewoners hebben aangegeven te vrezen voor sluipverkeer, files en opstoppingen. De Scheg wordt bovendien groter dan eerst de bedoeling was. Dankzij het zuidwaarts opschuiven van de vliegtuiggeluidscontour is ruimte ontstaan voor een wat grotere wijk. Er komen niet de oorspronkelijk 800 woningen, maar zo’n 1.400. Dat betekent ook meer autoverkeer.

BREDERE GROENBUFFER De Hammarskjöldsingel lijkt een logische oplossing om verkeer van en naar deelgebied De Scheg-Midden af te wikkelen, maar is niet zodanig aangelegd dat die daar optimaal geschikt voor is. Bij het meer westelijk gelegen Weldam, waar ook een verbinding naar De Scheg moet komen, is dat wel gebeurd. Op tekeningen is te zien dat het plan is de Hammarskjöldsingel zodanig aan te passen dat deze zo dicht mogelijk langs het spoor van tramlijn 25 komt. Hierdoor ontstaat ruimte voor een bredere groenbuffer tussen de weg en woningen.

Bewoners stellen daar tegenover De Scheg voor auto’s alleen te ontsluiten via de provinciale wegen Bovenkerkerweg en Legmeerdijk, zonder directe autoverbinding tussen De Scheg en Westwijk. Behalve dat het op die wegen al erg druk is, betekent dit volgens de gemeente veel omrijden. Verder vreest zij bezwaren van de provincie, die liefst zo weinig mogelijk nieuwe kruispunten toevoegt aan provinciale wegen. Raadslid Patrick Adriaans (SP) vroeg nog wel bij provincie na te gaan in hoeverre die vrees terecht is en of er niet toch over te praten valt.

In de alternatieven wordt onder meer een ontsluitingsweg voorgesteld langs de zuidrand van De Scheg. Die kruist echter de tramsporen, die daar verder uit elkaar liggen vanwege de remise. Een overgang daar wordt daarom extra duur. Bij ontsluiting aan de noordkant worden de Van Hattumweg en de Noorddammerweg benut voor auto’s, maar die wegen verdragen maar beperkt autoverkeer en zijn meer geschikt voor fietsen.

FIETS Een ander idee is De Scheg zodanig in te richten dat bewoners gestimuleerd worden meer de fiets te pakken. Maar zo heeft de gemeente de nieuwe wijk niet opgezet. Er komt zelfs geen openbaar vervoer. De snelle R-Net-bussen blijven op de Bovenkerkerweg en de Legmeerdijk, en voor de meeste bewoners is de tramhalte Westwijk ver weg. Een beperkte busverbinding is nog wel te overwegen, maar bewoners blijven aangewezen op de auto en bij te weinig parkeerruimte dreigt parkeeroverlast in het zuiden van Westwijk.

Andere argumenten tegen de alternatieven zijn de kans op vertraging en hogere kosten. De raad maakt binnenkort de definitieve afweging over de ontsluiting van De Scheg.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie