Afbeelding
Pixabay

B en W: ‘Mogelijkheden om extra te besparen op straatverlichting beperkt’

27 september 2022 om 16:00 Overig

AMSTELVEEN De gemeente Amstelveen ziet niet veel mogelijkheden om extra te besparen op de straatverlichting. In de afgelopen jaren is al een structurele afname van het gebruik van het aantal kWh gerealiseerd door toepassing van led-verlichting. Daarnaast wordt het licht In de nacht op lichtmasten van 6 meter of hoger al gedimpt. Het dimmen van lichtmasten die lager zijn dan 6 meter heeft relatief weinig effect op het energieverbruik omdat deze lichtarmaturen al zijn voorzien van lage wattage lampen. Het verder dimpen van de verlichting is uit oogpunt van verkeersveiligheid en sociale veiligheid ook ongewenst. Dat antwoordt het college van B en W op vragen van de CDA-raadsfractie.

Het CDA Amstelveen had aan het college gevraagd of besparing op energie voor de straatverlichting in de gemeente mogelijk is. De partij wees daarbij op de stijgende kosten als gevolg van de energiecrisis en de dreigende gastekorten. De partij vroeg onder meer hoeveel de kosten door de energiecrisis naar verwachting zullen stijgen. Volgens B en W zijn de kosten voor 2023 nog niet goed in te schatten. Het college geeft wel aan dat dit jaar sprake is van een kostenstijging van 20 procent ten opzichte van 2021, ondanks een besparing op energieverbruik van circa 200.000 kWh. In totaal verwacht de gemeente dit jaar 229.000 euro kwijt te zijn aan verlichting van straten en wegen.

SLIMME STRAATVERLICHTING Het CDA vroeg het college ook of er mogelijkheden in Amstelveen zijn om over te gaan tot slimme straatverlichting die alleen aangaat als paden of wegen ook daadwerkelijk gebruikt worden. Het college geeft in het antwoord aan op dit gebied nog veel haken en ogen te zien. Maar de gemeente blijft de ontwikkelingen op dit gebied op de voet volgen. ‘Diverse publicaties over slimme straatverlichting wekken de indruk dat dit veel wordt toegepast. In de praktijk zijn het echter proeven en wordt slimme verlichting (nog) niet op grotere schaal toegepast. Uit proeven blijkt dat het in/uitschakelen van de verlichting op fietspaden in woongebieden en wegen in het algemeen als hinderlijk wordt ervaren door zowel bewoners als verkeersdeelnemers. Bovendien moeten componenten worden toegevoegd om straatverlichting ‘slim’ te maken. Deze componenten vragen onderhoud, hebben een beperkte levensduur en verbruiken ook energie,’ aldus het college van B en W.

VERSNELDE VERVANGING VERLICHTING De enige mogelijkheid die het college nu ziet om te besparen op het energieverbruik is het versneld vervangen van conventionele verlichting door energiezuinigere led-lampen. Verlichtingsarmaturen worden nu vervangen op basis van een technische levensduur van 20 jaar of bij een volledige wegreconstructie. Inmiddels is ruim 65 procent van de verlichtingsarmaturen op deze manier voorzien van een led-armatuur. Dat heeft de afgelopen twee jaar 10 tot 12 procent energiebesparing op jaarbasis opgeleverd. Gezien de ontwikkelingen op de energiemarkt wordt volgens het college onderzocht, wat de kosten zijn om versneld de resterende armaturen van de hoge lichtmasten (6 meter en hoger) te vervangen door ledverlichting. ‘Doelstelling daarbij is om de piek van de hogere energiekosten af te vlakken in combinatie met een verstandige duurzame vervanging,’ aldus B en W. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie