Afbeelding
Pixabay

Nog te weinig verbetering Wmo-vervoer: Gemeente legt vervoerder boete op

7 juli 2022 om 07:27 Maatschappelijk

AMSTELVEEN In april heeft de gemeente een verbeterplan geëist van het bedrijf dat het Wmo-vervoer sinds 1 januari in Amstelveen verzorgt na een openbare aanbesteding. Dit was nodig omdat er veel klachten waren over de dienstverlening van deze partij. Recentelijk zijn de uitkomsten van dit verbeterplan besproken met de vervoerder. 

Amstelveen ziet wel verbeteringen bij de Wmo-vervoerder, maar op een aantal punten is het nog onvoldoende. Daarom geeft de gemeente de Wmo-vervoerder een boete.

Wmo-vervoer is voor inwoners die hun eigen vervoer niet meer zelfstandig of met hulp van familie of vrienden kunnen organiseren. Daar is bijvoorbeeld sprake van als iemand vanwege een handicap, beperking of psychische aandoening niet meer kan reizen met het openbaar vervoer. “We zien verbetering in de dienstverlening. De bereikbaarheid van de klantenservice is toegenomen. Verder heeft de vervoerder een boeking app die inzicht geeft hoe de rit verloopt en handig is voor de planning van een rit. En het aantal klachten neemt af. Maar we krijgen nog steeds klachten binnen dat de Wmo-vervoerder niet op tijd is bij afspraken. Dat is bijvoorbeeld als ze inwoners met dementie moeten vervoeren niet wenselijk. De dienstverlening is nog niet op het niveau van de gemaakte contractafspraken. Daarom leggen wij de vervoerder een boete op van 2000 euro per maand zolang de afspraken uit het contract niet worden nagekomen”, geeft wethouder Marijn van Ballegooijen (Zorg en Welzijn) aan.

De gemeente heeft wekelijkse gesprekken met de vervoerder en wijst daarbij op de contractafspraken. De gemeente eist dat de dienstverlening op korte termijn op het niveau van de contractafspraken zal zijn. Als niet voldaan wordt aan de contractuele afspraken, zal de gemeente naast de boete, zich beraden op verdere juridische stappen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie