Wethouder Herbert Raat (Monumenten), Noëlle Slinger programmaleider onderwijs bij Cultuureducatie Amstelland en Madeleine Heijligers directeur van Platform C in de Paulusbunker.
Wethouder Herbert Raat (Monumenten), Noëlle Slinger programmaleider onderwijs bij Cultuureducatie Amstelland en Madeleine Heijligers directeur van Platform C in de Paulusbunker. Gemeente Amstelveen

Leerlingen basisschool volgen proefles over WOII in Paulusbunker

8 november 2022 om 13:00 Historie

AMSTELVEEN In en rond de historische bunker aan de Wolfert van Borsselenweg hebben leerlingen van groep 8 van Het Palet-Zuid maandagochtend een proefles gevolgd in het kader van het lespakket Historisch Besef. Vanaf het schooljaar 2022-2023 kunnen basisscholen de leerlijn over de historie van Amstelveen, waaronder de Tweede Wereldoorlog, bestellen bij Cultuureducatie Amstelland. Een bezoek aan de Paulusbunker maakt hier onderdeel van uit.

Het lespakket is in opdracht van de gemeente gemaakt door Cultuureducatie Amstelland, onderdeel van Platform C. Na de renovatie van de bunker zijn zij in juni begonnen met de inrichting ten behoeve van het educatief gebruik. Schoolklassen van groep 7 en 8 van twee Amstelveense scholen, waaronder Het Palet-Zuid, brengen een proefbezoek aan de bunker waarna de les wordt geëvalueerd.

VRIJHEID NIET VANZELFSPREKEND “De situatie in Oekraïne maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om te blijven onderwijzen over de Tweede Wereldoorlog”, zegt wethouder Herbert Raat (monumenten). “De bunker, een gemeentelijk monument, is een belangrijk hulpmiddel om over deze zwarte bladzijde in onze geschiedenis te kunnen vertellen aan huidige en volgende generaties. Zo kunnen we laten zien dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en dat we er alles aan moeten doen om oorlogssituaties te voorkomen. Nu toetsen twee basisscholen de lesstof voor ons tijdens proeflessen. We hopen dat veel basisscholen volgen en het lespakket zullen bestellen.”

De aanwezige leraren hebben in een eerste reactie meegegeven dat het lesprogramma met zorg is samengesteld en indrukwekkend is voor zowel de leerlingen als de begeleiders. “Ik had nooit gedacht dat zo dichtbij zoiets heeft afgespeeld”, luidde een van de reacties.

PERSOONLIJKE VERHALEN Het verhaal dat verteld wordt in de bunker is gekoppeld aan de belevingswereld van kinderen. Op informatiepanelen staan persoonlijke verhalen en anekdotes die gebaseerd zijn op persoonlijke documenten uit de Tweede Wereldoorlog, zoals fragmenten uit dagboeken, interviews en foto’s uit het gemeentelijk historisch fotoarchief.

Tijdens het locatiebezoek worden de leerlingen in drie geroepen verdeeld. Elke groep bekijkt de oorlog vanuit drie verschillende perspectieven: vanuit de Duitse bezetter (kijkend naar de villa’s aan de Wolfert van Borsselenweg), vanuit het verzet (kijkend naar de Pauluskerk) en in de bunker vanuit de inwoner van Amstelveen. Zij krijgen het verhaal te horen van de familie Van Kuiken. Jelle van Kuiken was predikant van de dorpskerk. Zijn dochter Nienke van Kuiken heeft de collectie van haar vader uit de Tweede Wereldoorlog als gift gegeven aan de gemeente. Deze collectie is nu gedeeltelijk te zien in de bunker.

EDUCATIEVE FUNCTIE De gemeenteraad heeft de wens uitgesproken om een educatieve functie te geven aan de bunker en dit vastgelegd in het bestemmingsplan. Een team van deskundigen heeft geholpen bij de educatieve invulling. Dit team bestond uit vertegenwoordigers van Amstelveen Oranje, Vereniging Historisch Amstelveen, stichting Museum zonder Muren, Verzetsmuseum Amsterdam en CIDI. Cultuureducatie Amstelland heeft dit verder uitgewerkt als onderdeel van het lespakket Historisch Besef Amstelveen voor basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8. De Paulusbunker is zowel van binnen als van buiten gerestaureerd, zodat de historische locatie klaar is voor educatief gebruik.


Leerlingen bekijken de oorlog tijdens de les vanuit verschillende perspectieven. - Foto: Gemeente Amstelveen

Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie