Marieke Vassen en Mark Noordmeer van het TU Delft Hydro Motion Team.
Marieke Vassen en Mark Noordmeer van het TU Delft Hydro Motion Team. TU Delft Hydro Motion Team

Mark uit Amstelveen en Marieke uit Ouderkerk onthullen met TU-team nieuwe waterstofboot

9 mei 2023 om 15:46 Duurzaamheid

AMSTELVEEN Mark Noordermeer uit Amstelveen en Marieke Vassen uit Ouderkerk aan de Amstel hebben gisteren met ander leden van het TU Delft Hydro Motion Team vol trots hun nieuwe ‘vliegende’ waterstofboot gepresenteerd. De boot is gedoopt door RTL-presentator John Williams. Het team heeft de boot zelf ontworpen en gebouwd en zal meedoen aan het wereldkampioenschap in Monaco in juli. 

Het thema van dit jaar is: ‘Turning the Tide’, omdat het studententeam de maritieme industrie aanzet tot actie om zo over te stappen naar een duurzame toekomst. Het team bestaat uit 23 studenten studenten van negen verschillende studierichtingen van de TU Delft. 

Mark Noordermeer is na het behalen van een vwo-diploma aan het Amstelveen College begonnen met de studie Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. In het Hydro Motion Team is hij verantwoordelijk voor de aandrijflijn en het goed kunnen besturen van de boot. 

Marieke Vassen is na afronding van haar vwo-opleiding aan het Keizer Karel College in Amstelveen begonnen met de studie Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. In het team is zij verantwoordelijk voor het interne ontwerp. Dit betekent dat ze alle componenten plaatst, de compartimenten vaststelt in de boot en daardoor het zwaartepunt van de gehele boot kan bepalen. Dat is zeer belangrijk voor de stabiliteit.


De presentatie van de nieuwe waterstofboot. -  TU Delft Hydro Motion Team

De zelfgebouwde boot vaart op waterstof. Dit heeft als voordeel dat de boot alleen water uitstoot in tegenstelling tot energiebronnen die nu nog veel gebruikt worden en broeikasgassen uitstoten. Het team gebruikt ‘groene’ waterstof als brandstof. Deze waterstof geproduceerd is met duurzame energie en er dus geen broeikasgassen zijn uitgestoten gedurende het productieproces. Het studententeam wil laten zien wat de potentie van waterstof is in de maritieme industrie. Door dit jaar een lichtere en efficiëntere boot te maken dan vorig jaar kan de waterstof ook nog eens efficiënter gebruikt worden.

FOILEN

Om sneller te kunnen varen op minder brandstof, foilt of ‘vliegt’ de boot dit jaar. Belangrijk hiervoor zijn de hydrofoils onder de boot, ook wel draagvleugels genoemd. Vanaf 25 km/uur zal de boot opstijgen uit het water en zullen alleen de draagvleugels en de propeller onder water zitten. Doordat de boot als het ware boven het water vliegt, neemt de weerstand flink af waardoor de boot efficiënter vaart. Om te kunnen folien is de stabiliteit van de boot essentieel.

Het TU Delft Hydro Motion Team is in augustus begonnen met het ontwerpen van deze nieuwste waterstofboot. Nadat het team hun ontwerp in december had gepresenteerd, konden de teamleden met de productie beginnen. In slechts vier maanden tijd hebben de studenten hun ontwerp gerealiseerd. 

SCHEEPSDOOP

De traditionele scheepsdoop werd gisteren voltrokken door John Williams om de boot een behouden vaart te wensen. John Williams zet zich, net zoals het TU Delft Hydro Motion Team, in om mensen samen te laten werken aan een duurzame toekomst. John Williams is Energietrainer en werkt samen met voetbalclubs om deze te verduurzamen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie