De initiatiefnemers van de motie:  Simon Lutz (GroenLInks) en Dianne Hoefakker met GroenLinks-raadslid Ilika Polderman.
De initiatiefnemers van de motie: Simon Lutz (GroenLInks) en Dianne Hoefakker met GroenLinks-raadslid Ilika Polderman. Aangeleverd

Gemeenteraad kiest voor JA-JA-sticker op brievenbus in Amstelveen

2 december 2022 om 11:59 Overig

AMSTELVEEN Amstelveen gaat de JA-JA-sticker voor op de brievenbus introduceren. De gemeenteraad ging hiertoe woensdag akkoord met een motie die was opgesteld door de burgerraadsleden Dianne Hoefakker van de ChristenUnie en Simon Lutz van GroenLinks. De bedoeling is, zo legde GroenLinks-raadslid Ilika Polderman uit, de hoeveelheid ongeadresseerd reclamedrukwerk te beperken zodat minder papier nodig is. 

Hiermee wijzigt het huidige systeem van JA-NEE- en NEE-NEE-stickers, dat ervan uitgaat dat je reclamedrukwerk accepteert, tenzij je met een sticker aangeeft dat je dat niet wilt. Het nieuw systeem met JA-JA-stickers gaat uit van géén reclame in de brievenbus, tenzij je met JA aangeeft dat je die reclame juist wél wilt ontvangen. Huis-aan-huis-bladen blijven wél bezorgd worden als er geen JA-sticker is. Wie deze ook niet wil ontvangen, blijft de NEE-NEE-sticker gebruiken. 

Volgens Polderman kan in Amstelveen zo jaarlijks 320,9 ton papier bespaard worden en dat scheelt 322 ton CO2 uitstoot. De regeling moet eind 2023 ingaan. Tot die tijd worden verspreiders van reclamedrukwerk voorbereid en moet er handhaving worden opgetuigd. 

FOLDERS MET AANBIEDINGEN Arjen Siegmann (CDA) vroeg zich af of folders straks nog wel de inwoners met een minimuminkomen bereiken. Zij gebruiken die folders immers om te zien waar de goedkope aanbiedingen zijn. “Opeens zijn de folders weg,” zei hij. “Is het zeker dat die mensen een JA-JA-sticker opplakken?” Andere raadsleden zeiden zich daarover geen zorgen te maken, maar zij konden Siegmann niet overtuigen. Die stemde als enige tegen de motie, die met 34 stemmen voor en één tegen werd aangenomen.

“Als je bedenkt dat heel veel van het reclamedrukwerk ongelezen in de papierbak belandt, is het alleen maar logisch om dit afval drastisch te verminderen,’ zegt Dianne Hoefakker (ChristenUnie) in toelichting op de motie. Simon Lutz (GroenLinks) voegt hieraan toe: ‘Amstelveen, en ook veel andere gemeenten, praten hier al lang over. Het wordt nu tijd om het probleem van het ongeadresseerde reclamedrukwerk echt aan te pakken.’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie