Bij het raadhuis is ruimte ingericht voor deelfietsen en - scooters.
Bij het raadhuis is ruimte ingericht voor deelfietsen en - scooters. Naomi Heidinga

Deelauto’s, drones en steps in Amstelveen?

20 oktober 2021 om 17:32 Achtergrond Stad van de Toekomst

AMSTELVEEN Rijden we over dertig jaar allemaal in elektrische voertuigen of verplaatsen we ons per drone? De toekomst laat zich lastig voorspellen. “ Als je kijkt naar de laatste dertig jaar, zijn de grote lijnen niet veranderd, maar hebben technologische ontwikkelingen wel veel invloed op ons leven” aldus Iskander Smit, Innovation Director bij INFO, een bedrijf dat digitale oplossingen vindt voor bedrijven. Wat kan hij vertellen over toekomst vervoer in Amstelveen?

“De toekomst van stedelijke mobiliteit is slimmer en efficiënter, met meer deelvervoer en minder auto’s,” aldus Smit. “Je ziet dat nu al bij jongeren: ze zijn minder gericht op het bezit, maar meer op het gebruik. Al verandert dat wel een beetje naarmate men ouder wordt. Is men eenmaal dertig, en heeft men een gezin, dan is men eerder geneigd om voor een eigen vervoersmiddel te kiezen.”

LANGZAAM De verandering van de stedelijke mobiliteit zal langzamer gaan dan we denken, waarschuwt Smit. “Omdat de verschillende vervoerswerelden te weinig samenwerken en men de werkelijke behoeften van de reiziger onvoldoende kent. Ons blindstaren op vervoersinnovaties heeft geen zin: het optimaliseren van stedelijke mobiliteit gaat minstens zoveel over de optimale inrichting van de stad. We zijn daarom gebaat bij een overheid die náást het faciliteren van flexibele en lokale vervoersinnovaties, óók duidelijke keuzes maakt op basis van een overkoepelende toekomstvisie.” Gemeente Amstelveen heeft bij het opstellen van de Mobiliteitsvisie verschillende experts geraadpleegd. “Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar mobiliteit,” aldus wethouder Rob Ellermeijer.

15 MINUTEN STAD Smit signaleert een aantal ontwikkelingen die invloed hebben op onze mobiliteit. Door de verstedelijking komt er steeds minder ruimte, ook voor het vervoer. En auto’s nemen nu eenmaal vrij veel ruimte in. Niet alleen onderweg, maar ook om te parkeren. In steeds meer steden wordt de auto geweerd, en krijgen voetgangers en fietsers de ruimte. In de Nieuwe Legmeer wordt met een lagere parkeernorm gewerkt dan gebruikelijk in Amstelveen. “Een interessante visie is de 15 minuten stad; alles wat je nodig hebt zou binnen vijftien minuten beschikbaar moeten zijn, inclusief je werk.” De Nieuwe Legmeer is samen met het Stadshart bij uitstek een wijk waar functies samen komen. Smit vermoedt dat we in de toekomst minder woon-werkkilometers gaan maken. 

WATERSTOF Duurzaamheid wordt ook steeds belangrijker. Voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen zullen langzaam verdwijnen. “Maar: over dertig jaar rijdt nog niet iedereen elektrisch.” Ook waterstof en zonne-energie worden gezien als toekomstige energiebronnen. Duurzaamheid speelt tevens in rol in de afweging of we überhaupt moeten reizen. “Tijdens de coronacrisis hebben we gezien dat thuiswerken een goed alternatief is. Dankzij digitale alternatieven, zal men zich steeds vaker afvragen of een reis wel echt nodig is.

DATA Data en artificiële intelligentie krijgt in de toekomst een grotere rol in onze mobiliteit. “Slimme apps helpen ons om de beste vervoersmiddelen te kiezen voor een reis. Data helpt bij het reguleren van verkeersstromen, bijvoorbeeld door het aanpassen van de verkeerslichten. Ook ziet Smit kansen in apps die helpen diensten en producten binnen wijken te delen. “Hierdoor vergroot je niet alleen de onderlinge samenhang, je gaat ook verkeersbewegingen tegen.” 

Dit artikel is mede tot stand gekomen dankzij het Mediafonds.

Naomi Heidinga

Lees ook: ‘Vaker op de fiets door Amstelveen’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie