in de schoolzones zijn eerder al waarschuwingsborden voor overstekende kinderen geplaatst.
in de schoolzones zijn eerder al waarschuwingsborden voor overstekende kinderen geplaatst. Gemeente Amstelveen

Overleg over spreiden starttijden scholen rond Sportlaan om drukte tegen te gaan

17 september 2021 om 10:30 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN De gemeente Amstelveen is in overleg met de scholen rond de Sportlaan over maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid. Het gaat om het Amstelveen College, het Hermann Wesselink College (HWC) en de International School of Amsterdam. “We kijken bijvoorbeeld naar het variëren van de starttijden zodat het verkeer met schoolgaande kinderen wordt gespreid”, zegt wethouder Rob Ellermeijer.

De drie scholen bevinden zich op korte afstand van elkaar. “Als alle leerlingen op dezelfde tijd op school moeten zijn zorgt dit voor een enorme drukte en dat heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid“, zegt Ellermeijer. “Door de starttijden aan te passen wordt de verkeersdrukte minder en dat bevordert de verkeersveiligheid in het gebied. Hier is constructief overleg over.”

TIJDELIJKE OPLOSSING De scholen voelen ook de verantwoordelijkheid om over oplossingen na te denken. Het is volgens rector Bert Kozijn van het HWC voor middelbare scholen niet heel makkelijk om begin- en eindtijden te wijzigen. Het Nationaal Programma Onderwijs (voor herstel na de coronacrisis) bracht voor het Amstelveen College en het HWC wel (tijdelijk) de mogelijkheid om een ander lestijdenrooster in te zetten om onderwijs op maat aan te bieden. “Dat hebben we gedaan. Zo was het mogelijk om een maatschappelijk probleem te koppelen aan de invulling van dat programma”, zegt rector Anke de Peuter van het Amstelveen College. De geboden oplossing is een tijdelijke oplossing. Beide scholen hebben uitgesproken hun lestijdenrooster over een halfjaar te evalueren en dan vervolgens te kijken wat de volgende stap is.

EERDE MAATREGELEN De gemeente nam eerder ook al maatregelen om de verkeerssituaties rond scholen te optimaliseren. “We zien dat het steeds drukker wordt in het verkeer, maar ook dat het aantal leerlingen toeneemt”, zegt wethouder Ellermeijer. “Het is daarom belangrijk om de verkeersveiligheid waar nodig te optimaliseren. Nadat in 2019 de eerste aanpassingen zijn uitgevoerd, zijn vorig jaar op basis van vastgestelde richtlijnen aanpassingen doorgevoerd rond scholen.”

SCHOOLZONES Het college van B en W heeft de richtlijnen in januari 2020 vastgesteld voor de gebieden rond scholen, ook wel schoolzones genoemd. “Het doel van dit beleid is om duidelijke voorschriften te hebben voor een verkeersveilige schoolomgeving, zowel voor de 30 km/uur-wegen als de 50 km/uur-wegen, in het bijzonder op plekken waar veel kinderen oversteken”, legt Ellermeijer uit.

ADVIESSNELHEDEN In de richtlijnen wordt onder meer voorgeschreven dat het woord ‘school’ of ‘schoolzone’ op de weg aangebracht moet zijn. Ook zijn er adviessnelheden ingesteld. Op 30 km/uur-wegen is de adviessnelheid 15 km/uur. Op 50 km/uur-wegen is de adviessnelheid 30 km/uur. In de schoolzones zijn ook waarschuwingsborden voor overstekende kinderen geplaatst. 

ZEBRAPADEN Tevens zijn er, waar mogelijk, zebrapaden aangelegd op plekken waar veel kinderen oversteken. Dit is volgens de gemeente met name van belang op 50 km/uur-wegen. Op die plekken zijn de zebrapaden uitgevoerd met een middeneiland en bij voorkeur op een verkeersplateau. Ook is het uitgangspunt om de zebrapaden op deze wegen te voorzien van een fluorescerend waarschuwingsbord met knipperlichten die met een drukknop te bedienen zijn door voetgangers.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie