Een tweeasser type 'stoeltjeswagen' van 1914, gebouwd door Werkspoor. Deze deed dienst tot 1950. Erachter een bijwagen uit 1911, ook afkomstig van Werkspoor.
Een tweeasser type 'stoeltjeswagen' van 1914, gebouwd door Werkspoor. Deze deed dienst tot 1950. Erachter een bijwagen uit 1911, ook afkomstig van Werkspoor. EMA

Museumtram krijgt veel steun

30 mei 2018 om 13:48 lokaal Deel je nieuws

De Museumtram heeft de afgelopen maanden veel steun ontvangen van particulieren, politici en diverse media. De organisatie heeft nu extra mogelijkheden gecreëerd om nog meer support te vergaren, die makkelijk via www.reddetram.nl te vinden zijn.

Het nieuwe rijseizoen loopt al enige tijd en de Museumtram rijdt. En zal dat ook blijven doen. De plannen voor woningbouw op het terrein Karperweg zonder passend alternatief voor het cultureel erfgoed van de historische trams die daar nu huizen, hebben geleid tot veel reacties en initiatieven.

Toch timmert de organisatie achter de Museumtramlijn hard aan de weg om nog meer steun te vergaren. Daarom is een vernieuwd donateursprogramma opgezet, waarbij mensen die de historische trams in Amsterdam een warm hart toedragen hun bijdrage kunnen geven als donateur of vriend van de Museumtramlijn. En er is de petitie "Behoud de Electrische Museumtramlijn in Amsterdam", gestart door een van de buurtbewoners en inmiddels goed voor zo'n 15.000 handtekeningen: daarmee staat deze op plaats 53 van 2538 actieve petities. Via de website www.reddetram.nl vinden zij die financieel willen steunen of de petitie tekenen snel de juiste weg. Stickers op de historische trams promoten de site.

Interessant is de samenwerking met internetradiostation AmsterdamFM, gestart op de dag van de gemeenteraadsverkiezingen met een radio-uitzending vanuit een museumtram - deze samenwerking zal dit jaar nog vaker plaatsvinden. Tweedekamerlid Dik-Faber stelde kamervragen aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. En dan waren er vele artikelen en uitzendingen in de gedrukte, online en audiovisuele media. Nog steeds wordt overigens overlegd met de gemeente Amsterdam omtrent een oplossing van de ontstane situatie.

Zoals gezegd rijdt de Museumtram gewoon door. Elke zondag zijn er ritten door de stad, startend zowel bij het Haarlemmermeerstation als bij dierentuin Artis, waarbij aan de hand van de route bijzonderheden worden verteld. Indien mogelijk rijdt de stichting ook van het Haarlemmermeerstation een kort stukje richting Amstelveen, tot het viaduct in de A10, waar het spoor is gestremd vanwege werkzaamheden.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie