Tom van Dijk (Stadspromotie) met vertegenwoordigers van de vier branches: Heleen van Ketwich Verschuur, Daan Kroone, Marieke Uildriks en Atilla Meulenbelt.
Tom van Dijk (Stadspromotie) met vertegenwoordigers van de vier branches: Heleen van Ketwich Verschuur, Daan Kroone, Marieke Uildriks en Atilla Meulenbelt. Foto Eddie de Blieck

Oproep gemeente en diverse branches: ‘Kom van de bank en bezoek de Amstelveen Originals!’

8 september 2021 om 10:00 Overig

AMSTELVEEN De promotiecampagne ‘Amstelveen Originals’ gaat vandaag van start. De campagne brengt het komend jaar het brede lokale aanbod op gebied van cultuur, horeca, winkelen, sport en recreatie onder de aandacht. Via uitingen die doen denken aan glamoureuze filmposters worden zowel bekende publiekstrekkers als verborgen pareltjes belicht. De uitstraling van de posters is bedoeld als knipoog naar het jaar waarin veel mensen vanaf de bank vooral Netflix-Originals of films en series van andere streamingsdiensten hebben bekeken. De campagne moet inwoners verleiden om vooral lokaal op stap te gaan en de eigen ‘Amstelveen Originals’ te bezoeken nu dat weer kan. “Amstelveen heeft veel meer te bieden dan de meeste mensen denken,” zegt Marieke Uildriks, directeur van Museum JAN en voorzitter van het Directieoverleg Culturele instellingen.

De gemeente lanceert de campagne in samenwerking met de vier betrokken sectoren: cultuur, horeca, detailhandel en sport. “We gaan de verschillende branches in vier periodes belichten,” vertelt Tom van Dijk, projectleider Stadspromotie van de afdeling Economische Zaken van de gemeente. “In de komende maanden brengen we eerst het lokale erfgoed en de cultuurinstellingen extra onder de aandacht. Daarbij sluiten we ook aan op de start van het nieuwe culturele seizoen. Er komen onder meer posters van het Museumhuis bij Museum JAN, het Amstelveens Poppentheater en van de bibliotheek met spoken word artist Meliza de Vries.¨

Na de cultuur wordt vanaf oktober het thema horeca/culinair belicht. Vervolgens komen de lokale winkels en detailhandel aan bod in de maanden rond de feestdagen. Daarna staan de eerste maanden van 2022 in het teken van ‘Actief & Bewegen’ waarbij het aanbod op gebied van sport en natuur wordt belicht. “We sluiten het campagnejaar in mei, juni en juli af met een combinatie van de vier thema’s,” aldus Van Dijk. Het campagnegedeelte voor cultuur en erfgoed gaat vandaag van start, voor de overige drie sectoren worden de details de komende maanden verder ingevuld.

AMBACHTELIJK De campagne biedt volgens Atilla Meulenbelt, voorzitter van de Vereniging Amstelveense Detaillisten (VAD), de mogelijkheid om verborgen pareltjes onder de aandacht te brengen. Daarmee doelt hij onder meer op de diverse lokale zaken waar ambachtelijk gewerkt wordt. “Dat zijn echte ‘Amstelveen Originals’.” Hij vindt het daarom ook belangrijk dat tijdens de campagne ook de wijkwinkelcentra worden belicht, waar veel zelfstandige ondernemers gevestigd zijn. Meulenbelt is zelf eigenaar van ijssalon/lunchroom/koffiebar Subzero’s in het Kostverlorenhof. “Ik weet dat daar een aantal kleinere zaken van hardwerkende ondernemers is. We willen de mensen daar graag op attent maken en zo bevorderen dat mensen er bewust voor kiezen om naar deze lokale zaken toe te gaan. We willen de mensen eraan herinneren wat er allemaal in Amstelveen te krijgen is.”  

SPECIALITEITEN Het lokale aanbod is volgens Daan Kroone ook op horecagebied groot. Hij is eigenaar Day Foodbar aan het Stadsplein en voorzitter van de afdeling Amstelland van Koninklijke Horeca Nederland. Amstelveen telt ruim honderd horecazaken die niet alleen te vinden in de drie concentratiegebieden Oude Dorp, Stadshart en Amstelzijde, maar ook elders in Amstelveen. Kroone benadrukt daarbij de diversiteit van het aanbod. “Er is een tijd geweest dat er bijvoorbeeld aan het Stadsplein weinig variatie in het aanbod zat, maar nu hebben de zaken zich gespecialiseerd. In het Oude Dorp heeft de horeca zich ook goed ontwikkelend en aan de Amstelzijde zijn alle zaken nu weer volledig ingevuld en is er een lint met terrassen aan het water.”

Hij ziet in de campagne ‘Amstelveen Originals een mooie aanleiding om dwarsverbanden tussen de verschillende branches te maken. “We hebben bijvoorbeeld in mei twee edities van een Tasty Trail langs diverse horecazaken gehouden waar hapjes geproefd konden worden. We zouden dat ook kunnen uitbreiden met een bezoek aan Museum JAN of andere culturele instellingen.”

BREED CULTUURAANBOD Museum-directeur Marieke Uildriks is direct te porren voor dit idee. Ze is er ook voorstander van om in de campagnefoto´s dwarsverbanden in beeld te brengen. “Je kunt bijvoorbeeld denken aan een foto van een danser uit een voorstelling van de schouwburg tussen onze glascollectie. Dat sluit ook aan op de versterking van de samenwerking waar we in de cultuursector volop mee bezig zijn.” Volgens haar heeft Amstelveen op gebied van cultuur veel te bieden. ¨Naast de twee musea (JAN en het Cobra Museum) en de schouwburg, hebben we bijvoorbeeld ook Poppodium P60 en het Poppentheater, een echte ‘Amstelveen Original’. Na de lange lockdown is het fijn dat de mensen weer bij ons over de vloer komen, en dat kan ook superveilig gebeuren. We zijn daar volledig op ingericht.”  

Het brede culturele aanbod sluit goed aan op het complete voorzieningenpakket dat Amstelveen rijk is. “Mensen die vanuit Amsterdam hier zijn komen wonen, wisten vaak niet dat Amstelveen zo veel te bieden heeft. Daar komen ze vaak pas geleidelijk achter als ze hier wonen,” weet Uildriks ook uit eigen ervaring.

VEEL SPORTVOORZIENINGEN Die visie wordt gedeeld door Heleen van Ketwich Verschuur, directeur van AmstelveenSport. Ook op sportgebied heeft Amstelveen veel in huis met bijvoorbeeld het Wagnerstadion (waar onlangs het EK Hockey plaatsvond) en sinds kort ook het Nationaal Tennis Centrum dat gevestigd is op sportpark De Kegel. Maar daarnaast zijn er nog tal van sportvoorzieningen, zoals zwembad De Meerkamp waar uiteenlopende doelgroepen terecht kunnen: van zwemmen voor mensen met dementie tot een oefenplek van de lokale brandweer. “Het is de meeste inclusieve voorziening die we hebben in Amstelveen,” aldus Van Ketwich Verschuur.

Er wordt in Amstelveen veel gesport in clubverband. De gemeente telt maar liefst 253 sportverenigingen. Maar daarnaast is ook de ongeorganiseerde sport in opkomst. De gemeente is druk bezig om de faciliteiten hiervoor te verbeteren. “De afgelopen tijd is maar weer gebleken dat sporten en bewegen een eerste levensbehoefte is,” stelt de directeur van AmstelveenSport. 

Ze vindt het belangrijk om het brede aanbod van Amstelveen de komende tijd onder de aandacht te brengen. “Je moet van je eigen kracht uitgaan. Ik heb het daarom ook altijd over Metropoolregio Amstelveen. Er is hier veel te doen en je kunt door dat te combineren van alles doen op één dag.”

VISITAMSTELVEEN.NL De campagne ‘Amstelveen Originals’ is met name gericht op de inwoners van Amstelveen, maar wordt ook ingezet om bezoekers uit omliggende gebieden te trekken. Zie ook de speciale campaginapagina´s op visitamstelveen.nl/amstelveenoriginals. De campagne moet er ook voor zorgen dat meer mensen de website visitAmstelveen.nl en haar socialmedia-kanalen weten te vinden. Op die site staat sinds begin dit jaar ook de Uitagenda Amstelveen met het dagelijkse aanbod van activiteiten en evenementen. In het Amstelveens Nieuwsblad verschijnt daarvan elke week een verkorte versie.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie