De gemeente biedt allerlei voorzieningen voor inwoners met een laag inkomen.
De gemeente biedt allerlei voorzieningen voor inwoners met een laag inkomen. Pixabay

HvA doet aanbevelingen voor verdere verbetering regelingen minima in Amstelveen

11 augustus 2021 om 08:00 Maatschappelijk

AMSTELVEEN De Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft aanbevelingen gedaan voor verdere verbetering van de gemeentelijke minimavoorzieningen in Amstelveen. Het college van B en W had om een onafhankelijke onderzoek door de HvA gevraagd naar aanleiding van een motie van de gemeenteraad.

“We bieden als gemeente allerlei voorzieningen voor inwoners met een laag inkomen. We willen het inwoners zo makkelijk mogelijk maken om deze voorzieningen aan te vragen en hier meer gebruik van te laten maken. Het college heeft al een Actieplan Armoedepreventie opgesteld waarin dit een van de acties is. De gemeente is al langere tijd actief met dit onderwerp bezig en heeft nu de Hogeschool van Amsterdam gevraagd te bekijken of er verbetermogelijkheden zijn,” aldus wethouder Marijn van Ballegooijen (Werk en Inkomen).

LAAGDREMPELIG De Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft de huidige minimavoorzieningen onder de loep genomen en heeft hierop verbetermogelijkheden beschreven. Het doel is de toegankelijkheid en daardoor gebruik van minimavoorzieningen voor inwoners te vergroten. In het eindrapport is een aantal verbetervoorstellen gegeven, onder meer op het gebied van aantrekkelijk en laagdrempelig maken van voorzieningen, op juist taalniveau communiceren, kosten besparen en sociale dienstverlening. Dit sluit volgens Van Ballegooijen aan bij de lijn die het college al had ingezet om de communicatie eenvoudiger, vriendelijker en laagdrempeliger te maken.

Volgens de HvA is een groot deel van met name nieuwe communicatiemiddelen en een deel van de website, waar de gemeente al bezig was met verbeteringen, duidelijk. Bij een deel van de communicatiemiddelen en de website zijn verbeteringen mogelijk. 

NIET ONNODIG MOEILIJK De HvA stelt verder met goedkeuring vast dat alle voorzieningen erop gericht zijn om de inwoner financieel tegemoet te komen of hem of haar meer te laten deelnemen aan de maatschappij. Ook de manier van aanvragen van de meeste voorzieningen lijkt niet onnodig moeilijk of bureaucratisch. Er zijn verschillende manieren om de voorzieningen aan te vragen, afhankelijk van de voorziening kan dat bijvoorbeeld online via DigiD of online zonder inloggen.

De gemeente bekijkt samen met de HvA en een Social Design bureau bekijken hoe de communicatiemiddelen zo veel mogelijk aangepast kunnen worden volgens de gegeven adviezen. De gemeente zal ook inwoners bij dit proces betrekken om de dienstverlening zo goed mogelijk bij hen aan te laten sluiten. Denk hierbij aan: aanvraagformulieren, de website en brieven. De gemeente verwacht in oktober meer informatie te hebben over haar visie op dit onderzoek en het verdere proces naar aanleiding van de voorstellen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie