De kruising Startbaan - Van der Hooplaan wordt wellicht een rotonde.
De kruising Startbaan - Van der Hooplaan wordt wellicht een rotonde. Google

Twijfel over plan voor rotonde: telling verkeer op kruising Startbaan - Van der Hooplaan

8 juli 2021 om 16:30 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Het college gaat opnieuw kijken naar de verkeersdrukte op de kruising Van der Hooplaan – Startbaan. Aanleiding is een motie die Michel Becker (AVA) woensdag indiende in de raad. Hij vroeg daarin om nader onderzoek.

“Er komt aan de Startbaan een grote uitbreiding met woningen,” constateerde Becker. “Dat betekent dat er nóg grotere verkeersstromen naar de Van der Hooplaan komen. Daar zijn nu al volop opstoppingen. Vanwege de aanwezigheid van scholen maken veel scholieren gebruik van de oversteek bij dit kruispunt.” Becker denkt dat er een betere en veiliger oplossing te vinden moet zijn voor dit kruispunt dan er een rotonde van te maken, zoals het college van plan is. Hij denkt dat tellingen voor en na de schooltijden wel eens reden kunnen zijn om alternatieven nog eens goed af te wegen.

ANALYSE Wethouder Rob Ellermeijer zei dat aan de plannen voor de rotonde een uitgebreide verkeerskundige analyse vooraf is gegaan. “Maar verkeerstellingen in de afgelopen periode zijn mogelijk niet meer representatief,” zei hij. “Door corona en ook is door de nieuwbouw van het HWC het fietspad aan de oostkant van de Van der Hooplaan geruime tijd gesloten geweest. Daarom is het een goed idee de verkeerstellingen te actualiseren.” Aan een suggestie van Becker om schooltijden te spreiden, wordt al gewerkt. “We zijn in overleg met de scholen en dat ziet er goed uit; mogelijk zijn er al resultaten aan het begin van het nieuwe schooljaar,” aldus Ellermeijer. De raad nam de motie aan met 25 stemmen voor en acht tegen.

Youssef ben Idder (D66) diende een motie in om de gevaarlijkste plekken in het Amstelveense verkeer (‘black spots’) beter in kaart te brengen om gericht maatregelen te kunnen nemen. Naar de indruk van Ben Idder zijn de bestaande statistieken niet volledig. Hij denkt op basis van inbreng van inwoners een completer overzicht te krijgen. “Bewoners weten als geen ander wat de onveilige locaties zijn,” zei hij. “Meldingen kunnen gedaan worden via de zogeheten Fixi app.” De raad nam de motie unaniem aan.

FIETSENSTALLING Arnout van den Bosch (PvdA) vond dat de overstap tussen fiets en openbaar vervoer beter moet. Maar wie durft een fiets, zeker een dure elektrische fiets, bij een tramhalte achter te laten? “De afgelopen jaren is het aantal fietsenstallingen al wel uitgebreid, maar daarbij gaat het steeds om onbewaakte,” zei Van den Bosch. Hij stelde in een motie voor te onderzoeken of er in Amstelveen-Zuid bij een belangrijke overstaphalte, bijvoorbeeld Sacharovlaan, een betaalde fietsenstalling kan komen. “Bij kleinere haltes zijn fietskluizen denkbaar,” zei hij. Sandra van Engelen (CDA) kwam met een motie om aanvullende fietsparkeerplaatsen in te richten in het Stadshart. Omdat het busstation opnieuw wordt ingericht, vroeg het CDA de mogelijkheid te onderzoeken of daar ondergronds fietsparkeren mogelijk is.

Wethouder Ellermeijer was positief over beide moties. Hoewel Van Engelen er niet om vroeg, denkt hij voor het Stadshart aan een bewaakte ondergrondse stalling. De raad was eveneens positief en stemde unaniem voor.

René de Leeuw

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie