De buispalen liggen op het voorste ponton klaar om opgehesen te worden door de hulpstelling of het andere ponton.
De buispalen liggen op het voorste ponton klaar om opgehesen te worden door de hulpstelling of het andere ponton. BOK

Eerste buispaal voor fundering brug aangebracht in de Amstel

9 juni 2021 om 16:45 Verkeer en vervoer

AMSTELVEEN Veel mensen die de brug over de Amstel bij Ouderkerk in deze dagen passeren, zullen inmiddels de enorme kranen en pontons hebben opgemerkt. Maar wat gebeurt daar nu eigenlijk? Aannemer BOK geeft een beknopte uitleg.

Maandag en dinsdag zijn de kranen opgebouwd die nodig zijn voor het aanbrengen van de buispalen in de brug. Deze buispalen vormen de fundering van de nieuwe brug. 

Het opbouwen gebeurde naast de bestaande N522, de Burgemeester Stramanweg. Dinsdag werden de beide kranen het ponton op de Amstel opgereden. De witte kraan is een zogenaamde hulpstelling die de buispalen (die op een apart ponton liggen) van 25 meter lengte ophijst en aangeeft aan de (blauw-grijze) boorstelling. Dit gebeurt boven de beide pontons. Daarbij wordt de buispaal ingeklemd aan de onder- en bovenzijde, waarna het boorproces kan beginnen.

Vanochtend werd de eerste buispaal in de Amstel aangebracht. Deze paal maakt deel uit van de fundering van een steunpunt van de brug. Via de hulpstelling is de buispaal aangereikt aan de boorstelling en vastgezet tussen boorinrichting en passe-partout aan de onderzijde. Daarna is de machine een kwart slag gedraaid en wordt door de uitzetter de exacte locatie van de paal bepaald. Vervolgens wordt de paal in de grond gedraaid tot op de gewenste hoogte. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie