Goed licht is belangrijk op een gezonde werkplek.
Goed licht is belangrijk op een gezonde werkplek. pr / Bas Westerbeek

Duurzaam Amstelveen: Gezonde en veilige werkplek vaak ook duurzame werkplek

19 mei 2021 om 10:55 Achtergrond Duurzaam Amstelveen

AMSTELVEEN In de serie ‘Duurzaam Amstelveen’ kijkt journalist Jaime Donata hoe de duurzame ambities van Amstelveen vorm krijgen. In dit 14de deel: hoe duurzaam is thuiswerken eigenlijk?

Een van de sectoren die niets te klagen heeft van de corona-pandemie is de thuiswerksector. Maar zien we dat ook terug in knallende resultaten voor de HomeOfficeShop uit Amstelveen? En hoe duurzaam is het eigenlijk, dat thuiswerken?

REISKILOMETERS Als het gaat om de duurzame impact van thuiswerken verwijst Anneloes Topper van de Amstelveense HomeOfficeShop graag naar onderzoeken over de gemiddelde reiskilometers die worden gemaakt tussen huis en werk: “Er is berekend dat een jaar lang één dag in de week thuiswerken gemiddeld 110 kilo CO² uitstoot scheelt per persoon. Dat is best wel wat, als je beseft dat een gemiddeld gezin rond de 20.000 kg CO² per jaar verbruikt. Ik las ooit ergens dat die ene dag thuiswerken evenveel CO² bespaart als twee dagen in de week geen vlees of vis eten. Dus als je het zo berekent, wordt het misschien nog tastbaarder wat die ene dag thuiswerken scheelt in de belasting van ons milieu.”


ZZP-ERS Toch waren milieu en duurzaamheid niet de primaire reden voor Topper en haar compagnon Bas Westerbeek om hun bedrijf HomeOfficeShop op te richten. Althans, niet duurzaamheid in milieutechnische zin. Na ruim 20 jaar voor verschillende kantoorinrichters te hebben gewerkt, viel het Topper op dat deze bedrijven geen enkele interesse toonden in de thuiswerkende werknemer. Terwijl, zeker met het groeiende aantal zzp-ers, heel veel mensen vanuit huis werken. Westerbeek had het idee van een homeoffice-shop webshop bedacht en anderhalf jaar geleden kwam de online en offline ervaring van Topper en Westerbeek samen. “We werkten allebei al jaren met veel plezier in het bedrijfsverzamelgebouw NEST in Amstelveen en hadden in het verleden een paar keer gezamenlijk projecten voor klanten uitgevoerd.”

GEZONDE WERKPLEK Duurzaamheid voor HomeOfficeShop zit met name in duurzaam werken, het bieden van een veilige en gezonde werkplek voor thuiswerkers; een ambitie die voortkwam uit de jarenlange ervaring met het belang van ergonomie in de ontwikkeling van bureaustoelen en verlichting. Topper: “Op kantoor moet de inrichting aan vastgelegde Arbonormen voldoen, dat is wettelijk bepaald. Uiteraard kan je dit niet opleggen aan iemand die thuis werkt, of een eenmanszaak heeft. Toch heeft de werkgever samen met de werknemer een gedeelde verantwoordelijkheid om thuis ook een optimale werkplek te creëren. Dit is in het belang van beide partijen. Maar niet iedereen heeft de ruimte voor een aparte werkkamer, of de wens om een deel van de huiskamer of keuken als een mini-kantoor in te richten. Daarom proberen wij bij de HomeOfficeShop actief mee te denken door een korte vragenlijst aan te bieden en verhalen te delen waar je zoal op moet letten wanneer je thuiswerkt.”

Mensen gaan pas op zoek naar verbeteringen van hun werkplek op het moment dat er echt klachten ontstaan, aan de polsen of rug 


LOKAAL PRODUCEREN Toch proberen Topper en Westerbeek ook iets bij te dragen aan het terugdringen van CO² uitstoot, bijvoorbeeld door verspilling van materialen tegen te gaan. “Zomaar iedereen een thuiswerkbureau en bureaustoel aansmeren is niet de manier waarop we willen werken. Vaak is het ook niet nodig. We doen altijd eerst een ErgoCheck; een soort test waarbij we echt goed kijken naar wat iemand werkelijk nodig heeft om gezond thuis te werken. Soms is dat niks, soms alleen een goede muis, of bijvoorbeeld een simpele laptop verhoger, zodat je beeldscherm op ooghoogte kan staan. ”Ook probeert HomeOfficeShop in het ontwikkelen en aanbieden van nieuwe producten zoveel mogelijk lokaal te produceren. Zo wordt hun nieuwe, zelfontworpen bureau-verhoger, de T-RIX, in Zaandam geproduceerd van FSC gekeurd berkenhout.
“De mogelijkheden voor duurzaam ondernemen zijn niet eindeloos in onze sector, maar we proberen daar waar mogelijk iets te doen. Zo zijn we sinds kort ook een partnership aangegaan onder andere met de 706 Seating group in Zwaag om refurbished bureaustoelen aan te bieden die bekleed zijn met Petfelt, een recyclebare stof. Ook zijn we op zoek naar andere lokale producten en zijn we een business case aan het maken voor de reductie aan verpakkingsmateriaal.”

GEVAREN Of het geld tegen de plinten opklotst bij de HomeOfficeShop nu iedereen door de corona-maatregelen thuiswerkt? Topper haalt ons graag uit de droom: “We zijn een start-up en een website (met webshop) heeft tijd nodig om gevonden te worden. Ook zag je in het begin van de pandemie dat werkgevers en werknemers lange tijd afwachtend zijn geweest over het wel of niet ondersteunen van thuiswerken.” De gevaren van verkeerd achter je laptop zitten staan nog lang niet op het netvlies van iedere werknemer en werkgever. “Mensen gaan pas op zoek naar verbeteringen van hun werkplek op het moment dat er echt klachten ontstaan, aan de polsen of rug. Helaas is het dan eigenlijk al een beetje te laat.”

CONCURRENTIE Wat het lastig maakt voor HomeOfficeShop is dat de traditionele kantoorinrichters inmiddels ook wakker zijn geschud. “Waar we nu tegenaan lopen is dat er veel wordt gestunt met prijzen. Niet alleen omdat het nu belangrijk is om fabrieken draaiende te houden, maar ook omdat er nu ook nieuwe partijen op de markt komen met grote opslagfaciliteiten. Zelf zijn we daarom hard aan het werken om andere en nieuwe markten aan te boren zodat we ook buiten Nederland goede zaken kunnen doen. Op dit moment investeren we zowel in de ontwikkeling van ons assortiment, als in het verbreden van onze afzetkanalen. Nederland loopt voorop als het gaat om ergonomie en flexibel werken. We hebben het afgelopen jaar heel veel geleerd op het gebied van online verkoop, maar ook als het gaat om de complexiteit van de facilitaire en HR-functie, waarvan de invulling vaak ook verschilt per bedrijf. Deze kennis gaan we nu inzetten om zowel in Duitsland als België onze omzet te vergroten en zelf als een duurzame organisatie verder te gaan.”

Dit artikel is mede tot stand gekomen door een bijdrage uit Mediafonds Amstelveen

Jaime Donata

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie