Het Music Meeting Lounge-team.
Het Music Meeting Lounge-team. pr

Duurzaam Amstelveen: ‘Verduurzamen gaat soms met kleine stapjes’

29 april 2021 om 13:59 Achtergrond Duurzaam Amstelveen


AMSTELVEEN Het Amstelveense bedrijf van Marianne Kuiper Efficient Hotel Partner (EHP) is gespecialiseerd in het zoeken en boeken van hotels, vergader- en congreslocaties voor de Business to businessmarkt. Ook adviseert en ontzorgt EHP bedrijven rondom evenementen, busvervoer en restaurants in binnen- en buitenland.

IMPACT In 2018 opende EHP ook haar eigen vergader-locatie: Music Meeting Lounge. Kuiper kan dus uit eigen ervaring meepraten over de impact van corona op de sector. “De Music Meeting Lounge ligt echt stil. We hebben het allermodernste luchtzuiveringssysteem en hoewel zakelijke bijeenkomsten tot 30 personen vanuit overheidsregels zijn toegestaan, durven veel bedrijven niet extern bijeen te komen of trainingssessies te organiseren. Met Efficient Hotel Partner draaien we nog redelijk goed door. Grote infrastructuurprojecten in de buitenlucht gaan gewoon door en mensen die daarvoor op locatie moeten werken gaan niet iedere dag op en neer naar huis en hebben hotelaccommodatie nodig. Daarnaast hebben wij een groot aanbod ontwikkeld met 1001 online formats voor de thuiswerkers ter ondersteuning van hun virtuele bijeenkomsten of puur ter motivatie. We hebben hiervoor een inspiratiemagazine samengesteld.”

VERGADERBRANCHE Is er te midden van deze kaalslag eigenlijk wel plek voor duurzaam ondernemen in de vergaderbranche? Kuiper: “Natuurlijk zitten wij nu in de overlevingsmodus maar duurzaamheid heeft altijd hoog op onze agenda gestaan. Dat begon al met de ontwikkeling en inrichting van onze Music Meeting Lounge. Onze interieurpartner is zorgvuldig uitgekozen door de architecte en werkt conform het Programme for Endorsement of Forest Certification Schema’s (PEFC). Ze heeft een FSC-C016391 certificering; wat bijvoorbeeld ook betekent dat je werkt met emissiearme, APEO-vrije verf-materialen.”

GERECYCLED MATERIAAL De Music Meeting Lounge maakt gebruik van energiezuinige LED-verlichting en de wanden zijn bekleed met akoestisch materiaal, gemaakt van gerecyclede PET-flessen. De eye-catching lamp in de lounge is gemaakt door een designbureau met een sterke duurzame missie. Maar ook op het gebied van eten en drinken is de keuze gemaakt voor een samenwerking met duurzame en lokale traiteurs, ijsmakers, leveranciers voor koffie, thee, frisdranken, biologische wijnen en bieren en er is ook gekozen voor duurzame flip-overs en papier. En tafelwater komt bij Kuiper gewoon uit de kraan in plaats van uit plastic flessen.

SAMENWERKING Kuiper: “De stilte van de lockdown hebben we gebruikt om de duurzame puntjes op de i te zetten. Zowel voor EHP als voor onze eigen Music Meeting Lounge zijn wij tijdens de crisis een samenwerking opgestart met de Hotelschool The Hague. Teams van circa 4 à 5 studenten werken vraagstukken uit in het kader van hun Industry-PROject. Het leidde tot nieuwe initiatieven die wij op een speciale pagina ‘duurzaam vergaderen’ op onze website geplaatst hebben. Nu kan de boeker vooraf al zien hoe duurzaam de Music Meeting Lounge is en een bewuste keuze maken voor een duurzame locatie.”


BEWUSTZIJN Kuiper merkt dat het duurzame bewustzijn groter wordt bij klanten, zowel consumenten als bedrijven. Ze ziet over de hele linie een steeds groeiende vraag naar veganistische en vegetarische lunches. Toch heeft Kuiper bewust gekozen om haar eigen duurzame ambities niet op te dringen aan klanten. “We doen graag aan nudging - het verleiden tot duurzame keuzes - maar als een klant na een duurzaam bio-frisje en een veganbroodje zin heeft in een cola en een bitterbal, moet dat ook kunnen, vind ik. Daar maak ik een bewuste keuze in.

APP De Music Meeting Lounge werkt ook samen met de Too Good To Go app, waar bedrijven niet gegeten broodjes, taart of maaltijden kunnen aanbieden tegen sterk gereduceerde prijzen. Kuiper: “We gooien niet graag dingen weg. Maar wat als er na een bedrijfslunch,, brainstormsessie of MT-bijeenkomst vijf broodjes overblijven? Vroeger aten we die dan zelf op, maar op een bepaald moment houd je daar ook mee op. Nu gaan restbroodjes op de app. Dat loopt ontzettend goed, vooral onder studenten. Die krijgen dan een hele goede kwaliteit broodjes voor weinig.”

SOCIAAL DUURZAAM EHP en Music Meeting Lounge zijn vanaf 1 mei ook aangesloten bij het duurzame locatie-netwerk Locaties met Meerwaarde. Kuiper: “ Je kunt je daar niet zomaar bij aansluiten. Er gelden strenge criteria. Naast onze duurzame milieu-keuzes ondernemen wij ook sociaal duurzaam. Zo bieden wij bedrijven die bij ons komen vergaderen of trainen, de optie om voor een donatie van 25 euro de hele dag onbeperkt frisdrank te drinken met je groepje. Die 25 euro doneren wij dan aan de stichting Alzheimer Nederland. Maar liefst 90 procent van onze klanten accordeert.” Duurzaam ondernemen vergt daadkracht, maar ook realisme. De volgende stap die Kuiper wil maken is een gesprek met de verhuurder over de mogelijke aanschaf van zonnepanelen op het dak: “Verduurzamen gaat soms met kleine stapjes, maar zo komen we wel vooruit.”

SERIE Kijk voor alle delen van deze serie op amstelveensnieuwsblad.nl. Onder het kopje ‘Dossiers’ zijn alle artikelen terug te lezen.


Dit artikel is mede tot stand gekomen door een bijdrage uit Mediafonds Amstelveen


Jaime Donata

In de serie ‘Duurzaam Amstelveen’ kijkt journalist Jaime Donata hoe de duurzame ambities van Amstelveen vorm krijgen. In dit 11de deel: net zoals veel andere sectoren lijdt ook de hospitality branche vrij zwaar onder Corona. Zo ook in Amstelveen. Wie heeft er onder deze omstandigheden zin in een gesprek over duurzaamheid ?

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie