Afbeelding
Auto onderhoud

Het verschil tussen de distributieriem en distributieketting

28 april 2021 om 07:24 Partnercontent

De distributieriem of distributieketting vormt een aandrijfmechanisme dat zich aan de binnenkant van de motor bevindt. Door de distributieriem of distributieketting worden de nokkenassen aangedreven. Of de nokkenas, afhankelijk van het aantal nokkenassen waar jouw auto over beschikt. De aandrijving van de nokkenas gebeurt door de krukas, die door de distributieriem of distributieketting met elkaar in verbinding staan. Zo draait de nokkenas in het juiste tempo mee met de krukas. Deze gelijkmatige samenwerking tussen de nokkenas en de krukas is ontzettend belangrijk voor de aandrijving van een auto. De nokkenas stuurt namelijk de cilinderkleppen aan terwijl de krukas de zuigers die zich in de cilinders bevinden op en neer laat gaan. Om dit belangrijke stukje motortechniek harmonieus met elkaar uit te laten voeren, is de distributieriem of ketting onontbeerlijk.

Wat is het verschil tussen een distributieriem en distributieketting

Een distributieriem is gemaakt van kunststof waar krachtige vezels in verwerkt zijn. Deze trekdraden zorgen ervoor dat de distributieriem over een grote trekkracht beschikt. De distributieriem is aan één zijde getand, hierdoor houdt de riem continu grip op de tandwielen en blijft de riem op zijn plaats.

Het verschil met een distributieketting is ten eerste het materiaal waar de distributieketting van is gemaakt. Een distributieketting is vervaardigd van gehard staal. Het andere verschil met een distributieriem is de vorm van de distributieketting. Waar een distributieriem getand is, bestaat de distributieketting uit schakels. Deze schakels vallen in het tandwiel om de grip te behouden.

Het verschil tussen de distributieketting en distributieriem merk je als autobezitter in het onderhoud ervan. Waar de distributieriem preventief vervangen moet worden na een x aantal kilometers te hebbe gereden, kan een distributieketting een leven lang meegaan. Met de nadruk op kan. De distributieketting kan namelijk uitzetten of knappen. Deze kans is overigens niet heel erg groot, maar als autobezitter dien je er altijd rekening mee te houden dat een distributieketting niet gegarandeerd levenslang meegaat. Een distributieriem die is uitgerekt herken je aan een rinkelend geluid onder de motorkap. Je hoort de ketting nu omdat deze tegen andere motoronderdelen aankomt. Dit gezegd hebbende, uiteindelijk kun je wel opmaken dat het verschil tussen beide aandrijfsystemen is dat de distributieketting sterker en duurzamer is dan de distributieriem.

Wanneer moet je de distributieriem vervangen?

Ook al is de distributieketting sterker en duurzamer dan de distributieriem, dat wil niet zeggen dat de ketting het vaakst wordt toegepast in auto`s. Integendeel, nu de motoren van auto’s steeds compacter en lichter worden, kiest de autofabrikant ook vaker voor de distributieriem. De distributieriem vervangen is dus ook voor veel nieuwe auto’s een noodzakelijk kwaad wat eens in de zoveel tijd moet gebeuren. Per type auto verschilt de termijn wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Gemiddeld moet de distributieriem vervangen worden als een auto 120.000 kilometer heeft afgelegd, al is het raadzaam om het advies van de autofabrikant aan te houden als dat afwijkt van deze genoemde kilometerstand.

Distributieriem vervangen, wat kost dat?

De kosten van de distributieriem vervangen is per auto verschillend. De distributieriem zelf is niet duur. De reparatiekosten bestaan voornamelijk uit de tijd die de automonteur kwijt is aan het vervangen van de distributieriem. Omdat de distributieriem zich in de motor bevindt, moet de automonteur eerst allerlei andere onderdelen demonteren voordat hij de distributieriem kan verwijderen. Eerst moet het luchtfilterhuis en de distributiekap worden verwijderd. Bij sommige auto’s bevindt zich ook een motorsteun voor op de motor, deze moet dan ook eerst worden verwijderd.

Behalve het demonteren van deze onderdelen, is het ook de vraag of je nog meer onderdelen laat vervangen. De spanrollen hebben dezelfde levensduur als de distributieriem, het is verstandig deze ook gelijktijdig te laten vervangen. Bij sommige auto`s wordt de waterpomp ook door de distributieriem aangedreven. Het kan slim zijn om de waterpomp gelijk mee te pakken. Nu heeft de monteur alles open liggen en kan hij er zo bij. Een goede automonteur zal ook altijd de krukas en nokkenas controleren op lekkage nu hij daarvoor de kans heeft.

Handig overzicht MijnGarage

Het mag duidelijk zijn dat het vooraf moeilijk in te schatten is wat de exacte kosten zullen zijn voor het vervangen van de distributieriem. Op de site van MijnGarage vind je een duidelijk overzicht van alle prijzen met betrekking tot auto onderhoud en autoreparaties. Door de prijsgarantie die je hier voorafgaand aan een reparatie krijgt, kom je achteraf niet voor vervelende verrassingen te staan. Meer dan 1500 garages in heel Nederland hebben zich hier aangesloten, dus er is altijd wel één garage bij jou in de buurt die je kan helpen met het vervangen van jouw distributieriem.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie