Afbeelding
Google Streetview

Plannen voor bouw hoge woontoren op plek tankstation Ouderkerkerlaan in volgende fase

13 april 2021 om 14:30 Nieuwbouw

AMSTELVEEN De gemeente Amstelveen gaat een concept-startnotitie opstellen waarmee de haalbaarheid wordt onderzocht van de bouw van een 17 verdiepingen tellend appartementengebouw met circa 130 woningen op de plek van het Esso-tankstation en autoshowroom aan de Ouderkerkerlaan. Het plan komt daarmee in een volgende fase. Eerder hebben omwonenden tijdens een consultatieronde diverse bezwaren tegen het plan kenbaar gemaakt. Ze vinden onder meer de hoogte van de woontoren niet passen bij rest van de wijk. Volgens het college van B en W blijkt uit een globale afweging van de bezwaren dat omwonenden niet buitenproportioneel worden geschaad. Het onderzoek naar de maatschappelijke haalbaarheid van het plan krijgt echter nog een vervolg bij het opstellen van de startnotitie

De beoogde bouwlocatie ligt ook in een gebied dat in de Hoogbouwvisie is aangewezen als potentiële hoogbouwzone.  In augustus 2019 stemde het college al in met een Quick Scan voor het bouwplan voor de locatie Ouderkerkerlaan 150. Daarmee gaf het college de opdracht om de ruimtelijke, maatschappelijke en financiële haalbaarheid van het plan te onderzoeken. Omdat de gemeente signalen had gekregen van mogelijke weerstand in de omgeving, werd met de initiatiefnemer (Amstelwood BV) afgesproken dat die als extra tussenstap eerst de omgeving moest consulteren over het voorgenomen plan.

BUITENPROPORTIONEEL Omwonenden brachten tijdens deze consultatie diverse bezwaren tegen de bouw van een woontoren naar voren. Zo vinden de voorgenomen hoogte van de woontoren ten opzichte van de rest van de wijk buitenproportioneel. De toren sluit daarnaast volgens hen niet aan op de bestaande structuur, architectuur en stijl van de wijk. Ook zijn er zorgen over de schaduweffecten van de toren op de omliggende woonomgeving en vrezen omwonenden voor meer verkeersdrukte, parkeeroverlast en aantasting van hun woongenot.

RANKE TOREN Het college van B en W heeft onder meer stedenbouwkundigen naar de bezwaren laten kijken. Volgens hen leent de locatie zich voor hoogbouw en geeft een ranke en slanke toren daar op goede wijze invulling aan. ‘De bezwaren tegen hoogbouw zijn begrijpelijk, doch de zichtlijnen vanuit het naastgelegen flatgebouw (Amstelland) ontbreken omdat de betreffende woningen haaks zijn georiënteerd op de projectlocatie. Het effect van de hoogbouw op het flatgebouw Kierkegaardstraat wordt beperkt door de afstand van circa 120 meter tot de projectlocatie. Dat is ruim twee maal de maximale bouwhoogte van 58 meter die volgens het Luchthavenindelingsbesluit voor de woontoren is toegestaan,’ aldus het college.

Voor wat betreft de vrees voor schaduwwerking stelt het college dat op basis van studies kan worden geconcludeerd dat deze effecten kortstondig zijn en beperkt blijven tot een aantal woningen aan de zijde van de Maarten Lutherweg en de Ouderkerkerlaan. Volgens B en W wordt er verder geen extra verkeersdrukte in de omliggende woonwijken verwacht. ‘Door de in- en uitrit van parkeergarage van het appartementengebouw aan de Ouderkerkerlaan te positioneren, kan extra verkeersdrukte in de woonwijk worden voorkomen.’ Parkeeroverlast kan tegengegaan woerden door het parkeren op eigen terrein als voorwaarde te stellen.

BESTEMMINGSPLAN Het college wijst er op dat in de verdere planuitwerking nog voldoende mogelijkheden zijn om met de belangen van omwonenden rekening te houden en een groot aantal geuite zorgen weg te nemen. Eerst moet nu de procedure voor de startnotitie doorlopen worden. Die geldt dan na vaststelling door de gemeenteraad als ruimtelijk kader voor de verdere uitwerking van het bouwplan tot een voorlopig ontwerp. Dat dient dan weer als basis voor het opstellen van het benodigde bestemmingsplan. 

 De exploitant zal zich voor wat betreft het woningbouwprogramma houden aan de Woonagenda 2020-2023, waarbij wordt uitgegaan van een verdeling van 25 procent vrije sector en 75 procent middelduur. Een ander bouwvolume met een kleiner woningbouwprogramma zal de financiële haalbaarheid van het plan volgens het college onder druk zetten. Dat is volgens B en W ook niet mogelijk zonder concessies te doen aan de kwaliteiten van het plan en de beleidsdoelstellingen van de Woonagenda ten aanzien van de verdeling van de verschillende woningbouwcategorieën. Het college verwacht ook dat een eventuele vermindering van enkele bouwlagen in de beleving van omwonenden geen merkbaar verschil zal maken.


Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie