De koelkasten van Coolfinity zijn over de hele wereld te vinden.
De koelkasten van Coolfinity zijn over de hele wereld te vinden. pr

‘We zijn een beetje het Zwitsers zakmes onder de koelkasten’

24 maart 2021 om 13:00 Achtergrond Duurzaam Amstelveen

AMSTELVEEN In de serie ‘Duurzaam Amstelveen’ kijkt journalist Jaime Donata hoe de duurzame ambities van Amstelveen vorm krijgen. In dit zesde deel Coolfinity, een Amstelveense start-up die duurzame koelkasten produceert.

Vorige week stelden wij Darshan Sloot van de Ondernemersvereniging Amstelveen en Marri-Anne Koudijs van BIZ Oude Dorp de vraag: is het wel mogelijk om als kleine ondernemer duurzaam te zijn? Deze week stellen wij de vraag aan Coolfinity, een Amstelveense start-up in duurzame koelkasten.


FRAGIELE ENERGIEVOORZIENING Duurzame energie wordt in Europa vaak nog gezien als een ideaal. Iets dat we graag willen doen voor een betere wereld en vooral voor toekomstige generaties. In andere delen van de wereld, waar stroomuitval allang - of nog steeds - een dagelijkse werkelijkheid is, is het zuinig omgaan met elektriciteit, een bittere noodzaak. Zeker in de medische zorg, waar nogal eens medicatie bij nodig is die gekoeld moet worden bewaard, komt het er op aan slim om te gaan met de beperkte en soms ook fragiele energievoorziening. Coolfinity, een in Amstelveen gevestigde start-up, maakt koelkasten die bijna zonder stroom kunnen werken en ze ook zelfs twee dagen lang zonder aansluiting kunnen doorgaan en toch koud blijven.

Twintig procent van al het voedsel in de wereld gaat verloren aan slechte koeling

WEGGOOIEN MEDICIJNEN Maarten ten Houten, CEO en oprichter van Coolfinity wilde in 2016 iets doen dat nog niemand eerder had gedaan. “Ik was op zoek naar een radicale innovatie voor behoud voor voedsel en medicatie in opkomende markten in de tropen. Twintig procent van al het voedsel in de wereld gaat verloren aan slechte koeling. Verder moeten insuline, lab-reagenten, vaccins, antibiotica op een gelijkmatige temperatuur worden bewaard. Beiden zijn nogal een uitdaging in Afrika en Zuidoost-Azië, waar mensen buiten de steden vaak maar een paar uur per dag toegang hebben tot stroom. Ieder jaar wordt er meer dan 1 miljard euro aan medicijnen weggegooid omdat ze niet goed gekoeld zijn. Zonde!”


VACCIN-OPSLAG
 “Een gewone koelkast voor wordt gemaakt om heel snel heel veel te koelen, maar dat inkoelen is niet relevant als het gaat om eerdergenoemde medicijnen, die zijn al koud. Sterker nog, het per ongeluk invriezen van medicijnen is juist een heel groot probleem. Dus het komt hier ook aan op een secuur af te stellen regelsysteem. Deze wordt nu voor WHO gecertificeerd voor vaccin-opslag.”

HEINEKEN IS KLANT De koelkasten van Coolfinity zijn zo gemaakt dat ze op zes uur stroom een hele dag kunnen draaien. Ook zijn ze zo gemaakt dat je door de goed geïsoleerde glazen deur heel goed kunt zien wat er in zit. Ten Houten: “In health-centers is het monitoren van je voorraad en de snelheid om iets te vinden belangrijk.” De energiezuinige koelkasten voor voedsel worden op dit moment verkocht in Afrika en Zuidoost-Azië en Heineken is een van de eerste klanten van Coolfinity. De medische koelkast is gelanceerd eind vorig jaar en wordt nu in Nigeria, Ivoorkust en Tanzania in ziekenhuizen getest.

Je kan niet groen zijn, als je rood staat op de bank.

LOCKDOWN Door de corona-uitbraak moesten de fabrieken in Maleisië en Oost-Europa, waar de koelkasten worden geproduceerd, vorig jaar tijdelijk in lockdown, waardoor er niets meer kon worden geleverd en verkocht. Gelukkig kon Coolfinity gebruik maken van de Corona-Overbruggings-Lening (COL), een soort TOZO voor start-ups. Ten Houten: “Steven, Roelant, ik en alle andere mensen van ons team, zijn allemaal gedreven om de wereld een stukje beter te maken, maar er moet natuurlijk ook geld worden verdiend om te kunnen groeien. Je kan niet groen zijn, als je rood staat op de bank. Gelukkig zitten we in Amstelveen en huren bij Leegstandoplossers. Daar zitten ook meer duurzame en innovatieve bedrijven.”

KRITISCH Wat de start-up nu nodig heeft: een kritische kijk op ons businessmodel. Ten Houten: “We hebben behoefte aan groei. We leveren als enig bedrijf ter wereld koelkasten met een eigen intern energiesysteem. Niemand kan dat. Hoe maken we gebruik van de waardetransitie waar we met zijn allen inzitten? Waar we tegenaan lopen is sales – het is moeilijker door corona potentiële klanten die ver weg zitten, te overtuigen van de waarde van de unieke koelkast als je niet kan reizen. We zijn een stukje duurder, maar je hebt geen uitgaven aan diesel en generatoren meer nodig. Dus dat is uiteindelijk goedkoper. Eind van dit jaar lanceren we de koelkast die rechtstreeks op de zonnepanelen kan worden aangesloten en altijd koelt. We zijn een beetje het Zwitsers zakmes onder de koelkasten.”

GELOOF Ten Houten gelooft in de toekomst van duurzaam ondernemen, ook als kleine ondernemer: “Duurzaamheid in je onderneming brengen heeft niets te maken met je bedrijfsgrootte alleen met je mindset. Waar een wil is, is een weg.”


Dit artikel is mede tot stand gekomen door een bijdrage uit Mediafonds Amstelveen

Jaime Donata

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie