Joost Kragtwijk met de eigen seitan.
Joost Kragtwijk met de eigen seitan. Kragtwijk

‘We willen compleet af van plastic in de verpakkingen’

24 februari 2021 om 11:00 Achtergrond Duurzaam Amstelveen

AMSTELVEEN In de serie ‘Duurzaam Amstelveen’ kijkt journalist Jaime Donata hoe de duurzame ambities van Amstelveen vorm krijgen. Vorige week een gesprek met verantwoordelijk wethouder Floor Gordon. Deze week bezocht hij Kragtwijk Catering.

Jaime Donata

KANSEN Kragtwijk Catering is een van de twee bedrijven in Amstelveen die zich heeft gemeld bij de Vrije Universiteit voor een SDG Action scan, waarbij wordt gekeken waar kansen liggen om iets te doen met de 17 ‘Social Development Goals’ (SDG’s) die in 2015 zijn vastgesteld door de Verenigde Naties. Waar zit voor Kragtwijk de uitdaging als het gaat om duurzaam ondernemen?

CATERAAR Kragtwijk Catering werkt veelal met grote bedrijven en luchtvaartmaatschappijen op Schiphol. In het bedienen van die internationale klantenkring ligt ook de uitdaging. Joost Kragtwijk: “Uiteindelijk zijn we op de internationale markt een relatief kleine cateraar, maar je moet toch concurrerend zijn met de grote jongens. Daarom is het voor ons heel belangrijk om lean te zijn. Ik wil onze orders elke dag op dezelfde manier kunnen aanvliegen.”

UITDAGINGEN Het werken met duurzame leveranciers is altijd de gedachte geweest van Kragtwijk. “Misschien zit intergenerationeel denken een beetje in ons DNA omdat we zelf een familiebedrijf zijn. Maar we hebben ook een verantwoordelijkheid naar onze werknemers toe, dus de balans tussen duurzaam zijn en aantrekkelijk blijven voor klanten is het koord waarop je danst.” Als het aankomt op duurzaamheid staat een cateraar als Kragtwijk voor twee grote uitdagingen. “Vlees en zuivel kopen we zo duurzaam mogelijk in, maar we willen ook graag toegroeien naar een echt goed aanbod in vegetarische catering. Niet als vervanger van vlees, maar als echt opzichzelfstaand product. Daarnaast willen we af van het plastic in onze verpakkingen.”

OPLOSSING? Vorig jaar zijn wij, zoals bijna alle lokale bedrijven hier, benaderd door de Ondernemersvereniging Amstelveen over het laten maken van een zogenaamde SDG-action-scan. Dat is een soort onderzoek waarbij de VU kijkt naar de mogelijkheden om vanuit je bedrijfsvoering iets te doen met de 15 ‘social development goals’ van de VN. De scan is ontwikkeld door de VU en wordt door de gemeente en de Ondernemersvereniging aangeboden tegen een gereduceerde prijs van 950 euro. Ik heb mijzelf aangemeld, omdat we heel concrete vragen hebben rondom verduurzaming. Het gesprek loopt nog. Ik ben vooral op zoek naar concrete hulp bij het testen van onze duurzame innovaties.”

PLASTIC Voor Kragtwijk is het belangrijkste actiepunt voor verduurzaming op dit moment het verminderen van de berg aan plastic verpakkingen. Ieder jaar koopt Kragtwijk voor 125.000 euro aan plastic. “Teveel”, zegt Kragtwijk: “Wij werken ook koosjer, dus dat betekent dubbel zo veel plastic. We hebben de afgelopen jaren geprobeerd om de juiste connecties te vinden om van ons plastic af te komen. Het internet is daarbij soms een oplossing, maar vaak ook een moeras vol bestaande of nog niet bestaande oplossingen en leveranciers. Voldoet het product aan alle HACCP hygiëne-eisen? Is het alternatief voor bestaande verpakkingen composteerbaar? Is het materiaal te verhitten en te sealen? En dan heb ik het nog niet over betaalbaarheid en leverbetrouwbaarheid. Liever had ik niet zelf 20 verkopers hoeven googelen die allemaal een hosanna-verhaal afsteken. Ik ben een cateraar, geen expert in duurzame verpakkingen. Als ieder bedrijf dat zijn plasticgebruik wil verminderen door dezelfde leercurve moet als wij, lijkt mij dat een beetje zonde en niet duurzaam. Dat moet en kan volgens mij anders. Een gemeentelijke kennisbank, waar de duurzaamheidsvragen over bijvoorbeeld de laatste ontwikkelingen over verpakking worden uitgezeten uitgezocht zou heel praktisch zijn.” Op dit moment is Kragtwijk terechtgekomen bij een Chinese producent van duurzame suikerrietbakjes, waarmee het gebruik van plastic gereduceerd kan worden tot 60 procent van de huidige hoeveelheid. “We hebben nu ook zelf een machine ontwikkeld die de suikerrietbakjes kan sealen.”

EINDELOOS ONDERHANDELEN Duurzame innovatie is voor Joost Kragtwijk alleen interessant als hij het kan doorvoeren in de hele keten en dat betekent eindeloos onderhandelen met klanten en zoeken naar goede deals met leveranciers. “We zijn een klein bedrijf, dus het is soms trekken en duwen, maar als heel grote bedrijven iets vragen dan gaan leveranciers het aanbieden, zo werkt het.” Een andere kwestie waar Kragtwijk een SDG-scan over zou willen laten maken: hoe ontwikkelen we hoogwaardige vegetarische en vegan producten tegen een betaalbare prijs? Seitan is zo’n product: lactose vrij, vegan, halal, koosjer. “De seitan die je moet inkopen is duurder dan het vlees. Daarom hebben we de afgelopen maanden veel geïnvesteerd in research en recepten met ons culinaire team. We produceren onze seitan nu zelf en het is lekker en heeft een sappige bite. We kunnen het gebruiken in saucijzen, in onze curry. Ook onze grote vliegtuigmaatschappijen zijn geïnteresseerd. Onze zelfgemaakte seitan is lekkerder en veel goedkoper. Hierdoor kan je een luchtvaartmaatschappij triggeren om over te stappen naar vegan en duurzaam. Voor ons is het belangrijker om iets duurzaam te veranderen in de consumptiepatronen, dan om alle winst in eigen zak te steken.”

Dit artikel is tot stand gekomen met een bijdrage uit Mediafonds Amstelveen

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie