Afbeelding
Rob Verhagen

Kunsteducatie op wetenschappelijke grondslag in Amstelveen

22 februari 2021 om 15:35 Onderwijs

AMSTELVEEN Kunstenaar Júlia dos Santos Baptista, oprichter van de MAM (Mini Art Masterclass, een masterclass voor kinderen tussen de 5 en 15 jaar), gaat meer multidisciplinaire kunsteducatie aanbieden vanuit het ateliergebouw Ateliers 2005 aan de Van Weerden Poelmanlaan 4. Kunstenaars die hier vanuit hun eigen discipline graag een bijdrage aan willen leveren, worden van harte uitgenodigd contact met haar op te nemen.

Júlia dos Santos Baptista organiseert sinds 2019 regelmatig Mini Art Masterclasses in Ateliers 2005. De masterclasses worden begeleid door gepassioneerd professionele kunstenaars. De afgelopen keren namen daar meer dan honderd kinderen aan deel, vergezeld van hun ouders, ooms en grootouders. 

De Amstelveense kunstenares gelooft dat met het organiseren van masterclasses voor jonge kinderen Ateliers2005 kan bijdragen aan een unieke culturele ervaring in Amstelveen. “Kinderen leren creëren en kunst helpt hen vaardigheden te ontwikkelen waar zij op allerlei gebieden baat bij hebben, zowel op school als daarbuiten, en zowel nu als in de toekomst”, zegt ze enthousiast. Zodra dat kan binnen de anti-coronamaatregelen, zijn kinderen van 12 tot en met 14 jaar weer welkom voor de MAM Schilderen en Fotografie in samenwerking met fotograaf Olivier van Hartingsveldt, waarbij dit keer cultureel erfgoed centraal zal staan. Het ateliergebouw zelf vormt het uitgangspunt voor de lessen. De kinderen gaan tijdens de les op expeditie in Ateliers 2005. Naast de centrale vraag wat cultureel erfgoed is ervaren de leerlingen de verschillen tussen de mediums fotografie en schilderkunst. Daarnaast blijft een andere MAM, Schilderen, Storytelling & Beweging met docent Annet Breure, op verzoek beschikbaar voor kinderen tussen de 5 en 9 jaar. Tijdens deze MAM wordt zelf een thema gekozen zodat de mini-kunstenaars verschillende soorten toegesneden mogelijkheden tot verbeelding kunnen beleven. 

Afgelopen december rondden de leerlingen van groep 7-8 van Het Palet Zuid de lessen beeldende vorming af in Ateliers 2005 met hun tentoonstelling Mijn leven in een andere planeet, het resultaat van een gedegen kunstopdracht: eerst observeerden ze hun eigen kenmerken (vorm gezicht, oogkleur, typisch attribuut zoals een pet of bril) en daarna schilderden ze hun eigen portretje. Vervolgens dachten ze na over hun identiteit, talenten, voorkeuren en dromen voor de toekomst: ‘wie ben ik?’ Daarna, geïnspireerd door een journalistieke video over de recent ontdekte planeet Proxima B, tekenden de leerlingen landschappen van hoe de planeet er uit zou kunnen zien. Ook maakten ze prioriteitenlijsten voor ieders eigen planeet, met objecten, producten en faciliteiten die op hun planeten zouden nodig zijn. Tenslotte bedachten en beschreven ze rollen van het bestuur van hun planeten en hun assistenten, voor hun zelf bedacht regeringssysteem van hun eigen planeet. Dit alles werd door hen zelf verbeeld in een eigen ‘paspoort’ in de vorm van een Leporello.

OMGAAN MET EMOTIES Met de Mini Art Masterclasses wil Júlia dos Santos Baptista kinderen op inspirerende wijze kennis laten maken met kunst. De fantasie de vrije loop laten via kunstuitingen is voor kinderen een heilzame manier om met hun emoties te leren omgaan.  Júlia dos Santos Baptista: “Professor Erik Scherder legt ook uit dat kunst beleven en maken emotioneel evenwicht bevordert en kinderen helpt hun gevoelens, angsten en zorgen te uiten. Via de kunst worden kinderen spelenderwijs ingewijd in ‘moeilijke’ thema’s als identiteit, leefomgeving en bestuur. Alle belangrijke thema’s die mede bepalen wie wij zijn en wie wij kunnenzijn!” Samen met belangstellende kunstenaars waarmee Júlia dos Santos Baptista de MAM verder vorm wil gaan geven, wil zij beeldende vorming bij jonge kinderen stimuleren en promoten, rekening houdend met de ontwikkelingsaspecten van de hersenen. Ze zegt: ‘Het is wetenschappelijk bewezen dat de leercurve begint op de eerste levensdag en met maximale snelheid doorgaat tot de leeftijd van 24 jaar en dan begint af te nemen. Daarom zijn kunstzinnige activiteiten en onderzoekende ervaringen essentieel voor kinderen om de creatieve hersenarchitectuur te ontwikkelen. Dergelijke hersenen zullen we veel nodig hebben in de toekomst! Daarnaast werken wij volgens de nieuwe strategie van het Landelijk Curriculum van het leergebied Kunst en Cultuur Onderwijs die door de centrale overheid wordt bepaald. 

Meer informatie is ook te vinden op www.juliadossantosbaptista.com of www.miniartmasterclass.com

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie